När är det bra tid att tura i olika delar av fjällkedjan?

Hej,
Jag funderar på att pröva på turskidåkning under kommande säsong och försöker redan nu fundera på var man ska ta sig och då när i tiden.
Det jag tycker inte finns så bra (eller samlad) information om är när det under ett normalår brukar vara bra väder och/eller underlag i de olika delarna av fjällkedjan. Öppentiderna i STFs fjällstugor hintar väl en del om när det passar men det är lite ologiskt när stugorna i Vindelfjällen stänger 2 veckor senare än i Abisko när Björkliden och Låktatjåkko brukar ha öppet sent på säsongen. Snötillgången varierar såklart från år till år men tänker detta som någon sammanställande information för mig och andra nybörjare som undrar.

Vad är utsidan medlemmarnas tips och kunskaper om detta? När i tiden kan man förvänta sig bra skidväder?

För 30-35 år sedan skulle man säga ” april är bästa tiden”. Men klimatet har förändrats så pass att man vet aldrig nu för tiden. I år tex kom ordentligt med snö och kyla i Lappland först i maj. I Jämtland var i stort sätt barmark hela vinter. I år finns det snö på bägge platser redan. Grövelsjön brukar betraktas som snösäker men för ca 3 år sedan när jag var där på påsktur så behövde man knappt skidor. Det gäller avvakta prognosen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips