När är det bäst att vandra i Sarek?

Vi planerar att vandra i Sarek i sommar, helst juli månad. Är det någon som vet hur det är med VÄDER OCH MYGGOR under juli månad, eller när det är bäst att gå ut?

Tacksam för svar om någon vet!

Ann-Cha

Lite tidigt

Jag skulle inte rekomendera Sarek i Juli, det kan vara lite tidigt. Både myggplågan och vattenstånden kan vara höga. Augusti är mitt val, ibland tom. september men om ni promt skall dit i juli, ta de sista veckorna och hoppas att ni får en frostnatt så myggorna dör./

Micke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vädret i Sarek

Statiskt har brandmansmicke rätt. Både vad gäller mygg och vad. Men det lär ha varit snöfattigt denna vinter och tidig vår. Mao det kan varalättgånget.
Själv har jag gjort turer där sent i juli utan några egentliga vadningsproblem ex 96 när snön smälte tidigt.
Jag har också varit med om septemberturer där vi fått vända pga det höga vattenståndet. Fast generellt är ju vattenföringen annars låg i september.

Mvh Björn

inga mygg i sarek

i sarek inte speciellt mkt mygg
(trädgränsen)

undvik juni juli gillar du att bada i iskalla
jåkkar är det perfekt!!!
var i sarek i juni för några år
sedan mkt vatten och snö!
bra man var väldigt ensam....

möjligtvis aug

sept okt för de vackra höstfärgerna

Augusti är bästa tiden...

...speciellt efter någon frostnatt. Håller inte riktigt med Lasse Kongo om mygg. Det kan finnas MYCKET mygg i fjällen, speciellt i Sarek och definitivt även över trädgränsen.

Efter midsommar!

Har varit i Sarek veckan efter midsommar -94, -95, -96, -98, -01. Har alltid haft mycket bra väder och inga mygg. Myggen har normalt inte kläckts på kalfjället så tidigt, men de kan vara ganska många nere i björkskogen framåt slutet av turen.

På lite högre höjd (över 1200m) kan snöfälten vara ganska "mjuka", men på lägre höjd är de bara sköna att gå på.

Vaden har aldrig varit några större problem, och det finns gott om snöbryggor att använda om man inte vill vada.

Tänk på att bron vid Mikkastugan kanske inte är utlagd dock.

Rekommenderar denna veckan varmt!

mvh

Love

Juli kan vara finfint

Vandrade sista veckan i juli förra året med extremt fint väder, sol och tjugofemgrader, varje dag!
Det blev en hel del smältvatten, vilket gjorde vaden lite knepiga, men går man upp i ottan så funkar det.

Hur ni unviker att plågas av myggor

Hej!
Värst vad alla har problem med myggor och andra insekter i fjällen!
Har hittat ett grymt myggmedel som genomgick eldprovet på en sank övergiven slåtteräng i Tornedalen strax söder om Övertorneå. Jag hade kortbxor på mig, det var miljoner och åter miljoner myggor ute och jag fick inte ett enda myggbett (!). Myggmedlet heter Autan och tillverkas av Bayer. Det kommer med i sommar när jag skall genom Sarek!!!
Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips