Jag mins inte riktigt, men jag tror att de tre första hade vingpaddel. Jag vet att 12, 13 och 15 hade GP och 11 hade vingpaddel.
/Mattias
Tror oxå att Epicen å Streamlinern å Commandern framfördes med vingpaddel (vad annars)
/Janne
Jag mins inte riktigt, men jag tror att de tre första hade vingpaddel. Jag vet att 12, 13 och 15 hade GP och 11 hade vingpaddel.
/Mattias
Vetenskapliga undersökningar, nej. Men empiriska undersökningar däremot. Det räcker ju med att kolla topp tre på säsongens alla stora HAVSKAJAK-tävlingar, där stora och tunga havskajaker används, för att kunna konstatera att ingen GP används av dessa medaljörer. Det är uteslutande vingpaddlar...
Jag tror att skillnaderna i effektivitet mellan en vingpaddel och en grönlandspaddel är så minimala att de skulle vara svåra att mäta, om det fanns en relevant metod.
GP har mig veterligen inte någon vingprofil alls - eller vilket flygplan har den profilen på vingarna..? / Ulf
Många moderna flygplan (sedan andra världskrigets P-51 Mustang) har laminär vingprofil som påmminer mer om än GP än en VP.
Få flygfarkoster använder vinpaddelns profil, de som jag spontant kan komma på är en del äldre typer av hängflygare.
Vad det här innebär när man paddlar har jag ingen aning om.
/Mattias
Det där stämmer inte. De flesta moderna flygplan har en vingprofil liknande vingpaddeln.
Det är bara flyplan som ska flyga upp och ned som har en symmetrisk vingprofil. Vingen är dock tjockast i framkanten och liknar inte grönlandspaddeln då denna har en oval profil.
Många moderna flygplan (sedan andra världskrigets P-51 Mustang) har laminär vingprofil som påmminer mer om än GP än en VP.
/Mattias