Nacka med omnejd

Hej!

Jag har blivit ombedd att hålla i en liten provapå klättring utomhus för mina kompisar under en svensexa.

Tricket är att det måste vara i Nacka området och när jag kikar i föraren så ser det rätt dystert ut med leder för medålders män i gympadojjor..

Någon som har något tipps på klippor/leder? nackaområdet ut till gustavsberg är av intresse

Kulberget ska visst vara populärt för prova-på klättring på topprep, har jag hört. Även Ekoberget kanske kan funka.

Kanalklippan har rätt mycket relativt lätt, lite udda klättring eftersom det är en sprängklippa, men lätt att sätta topprep (med några bitar statiskt rep), och vid rätt tillfälle massor av (o?)önskad uppmärksamhet från båtnisse.

Jag har kört ett tiotal svensexor/möhippor på kanalklippan, det finns flera lätta starter, dynamit på motorbåtar bla som är enkel ungefär halva leden. Det går även ganska enkelt att rigga nedsänkningsbara firningsankare enkelt till höger om själva klättringen om man vill skapa lite enkelt adrenalin för ickeklättrare. Karlbergsmuren går ju också att köra på även om jag inte "vågat" köra några kommersiella arr där. Har dock dunkat upp rep vid några tillfällen för polare men inte haft firmajacka på så att säga... Ingen aning om vad "accessläget" är där...

Tänk på att det är lätt att tappa grejor (handväskor, plånböcker, skor etc) från kanten på klippan och många glömmer bort hur dom står när dom tittar på klättrarna...

Tråkiga tankarna är som vanligt att var försiktig, med stor sannolikhet gäller inte deras hemförsäkringar för klättring. Och din ansvarsförsäkring även i privata sammanhang kan nog få svårt att hänga med om dom tankar lite öl innan och nåt händer...

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg