Myggfritt i Norge myt eller delvis sanning?

Hej
Har ju hört att i Norge är det myggfritt. Ligger det någon sanning i det och i så fall var och när? Är det som i svenska fjällvärlden att myggen försvinner mot slutet av augusti eller finns det områden lämpliga för vandring som är myggfria eller har mycket lite mygg?
/Joel

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
ingen myt...

Jag har aldrig haft några problem med mygg i Norska fjällen.
Vad det beror på vet jag ej,men det kanske är för att man(vi) oftast vistas ganska högt upp i bergen.....
Jag har vistats där juli-aug-sept..
Framförallt i Jotunheimen-Strynområdet,Sognfjellet+en del uppe i Åndalsnesområdet,Möre o romsdal.
[Ändrat av mippe 2004-01-07 kl 20:31]

Norge är liksom Sverige ett avlångt land, i högre mera alpin terräng finns det inte så mycket mygg (också mindre vattensamlingar där mygg kan kläckas). Men kommer man tex till finnmarka så så finns det mycket gott om mygg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips