Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej
Har ju hört att i Norge är det myggfritt. Ligger det någon sanning i det och i så fall var och när? Är det som i svenska fjällvärlden att myggen försvinner mot slutet av augusti eller finns det områden lämpliga för vandring som är myggfria eller har mycket lite mygg?
/Joel
Jag har aldrig haft några problem med mygg i Norska fjällen.
Vad det beror på vet jag ej,men det kanske är för att man(vi) oftast vistas ganska högt upp i bergen.....
Jag har vistats där juli-aug-sept..
Framförallt i Jotunheimen-Strynområdet,Sognfjellet+en del uppe i Åndalsnesområdet,Möre o romsdal.
[Ändrat av mippe 2004-01-07 kl 20:31]
Norge är liksom Sverige ett avlångt land, i högre mera alpin terräng finns det inte så mycket mygg (också mindre vattensamlingar där mygg kan kläckas). Men kommer man tex till finnmarka så så finns det mycket gott om mygg.
Det varierar säkert en hel del men de två senaste sommrarna så har jag träffat på mygg så det räcker i Norge, så åtminstonde i Hardangervidda finns det gott om de små rackarna. Se bildbevis http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6016
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer