Myggfritt i Norge myt eller delvis sanning?

Hej
Har ju hört att i Norge är det myggfritt. Ligger det någon sanning i det och i så fall var och när? Är det som i svenska fjällvärlden att myggen försvinner mot slutet av augusti eller finns det områden lämpliga för vandring som är myggfria eller har mycket lite mygg?
/Joel

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ingen myt...

Jag har aldrig haft några problem med mygg i Norska fjällen.
Vad det beror på vet jag ej,men det kanske är för att man(vi) oftast vistas ganska högt upp i bergen.....
Jag har vistats där juli-aug-sept..
Framförallt i Jotunheimen-Strynområdet,Sognfjellet+en del uppe i Åndalsnesområdet,Möre o romsdal.
[Ändrat av mippe 2004-01-07 kl 20:31]

Norge är liksom Sverige ett avlångt land, i högre mera alpin terräng finns det inte så mycket mygg (också mindre vattensamlingar där mygg kan kläckas). Men kommer man tex till finnmarka så så finns det mycket gott om mygg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips