Mygg i fjällen? (juni)

Markus88; sa:
Vi tänkte gå från Lossistugorna vid Lossivattnet upp mot hunddalen sen vidare mot Conujavrre och sen tillbaka mot Lossi. Runt 700möh. Med lite tur kanske det inte är så mycket snö vid den höjden?

Det borde inte ligga så mkt snö på den höjden men det beror givetvis på hur mkt snö det samlats under vintern, sol/skuggsida etc.
Däremot kan ni nog räkna med att eventuella vadställen blir mycket svåra att passera och att det kommer vara blött i marken.

/M

Markus88; sa:
Vi tänkte gå från Lossistugorna vid Lossivattnet upp mot hunddalen sen vidare mot Conujavrre och sen tillbaka mot Lossi. Runt 700möh. Med lite tur kanske det inte är så mycket snö vid den höjden?

Helt allmänt är juni en dålig årstid för vandring i
de norska fjällen. Jag gick en tur för 9 år sen
i Nordlan, den började väl ungefär 12/7 och var i tidigaste laget redan den.

Men förhållanden skiftar från år till år, och jag tror
det enda rimliga är att kontakta folk på orten, t ex de aktiva i NOT (tror jag den heter, kolla turistforeningen.no, där finns lista över DNT:s medlemsföreningar). Minns jag rätt har de ngt samarbete med brandkåren (brannvesenet eller vad det kan heta)
så man kan vl ringa dem också.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips