mycket snö i fjällen

Varit på en ´"promenad" på ett lågfjäll mellan Årrenjarka-Kvikkjokk;Kassavare-Snjerak.
Där är mest bart på risheden,men många snölegor kvar,det var minusgrader i natt.:det är ca600-700möh.
Alla fjällen runt Pårte,Vallespiken,Tarrekaije,Sjellapuolta,Staika etc är helt snötäckta,mycket kritvit nyssnö.
Vi har tänkt gå en tur om ett par veckor,undrar just om Kuravagge vid Staika har hunnit bli bart tills dess.
Jag har nog aldrig sett ett så sammanhängande snötäcke så sent här tidigare.

Ser ut att det kan bli påspätt med mer snö/slask i helgen.
Det är bra för glaciärern iaf, och vem går i högfjällen innan midsommar?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bra initiativ!

brigas; sa:
Varit på en ´"promenad" på ett lågfjäll mellan Årrenjarka-Kvikkjokk;Kassavare-Snjerak.
Där är mest bart på risheden,men många snölegor kvar,det var minusgrader i natt.:det är ca600-700möh.
Alla fjällen runt Pårte,Vallespiken,Tarrekaije,Sjellapuolta,Staika etc är helt snötäckta,mycket kritvit nyssnö.
Vi har tänkt gå en tur om ett par veckor,undrar just om Kuravagge vid Staika har hunnit bli bart tills dess.
.....med denna lägesrapportering! Intressant att höra om att du aldrig sett så mycket snö vid denna tidpunkt tidigare!
Om lite drygt 2 veckor kommer jag att befinna mig i Kvikkjokk för att börja min vandring längs Kungsleden i riktning söderut mot målet Hemavan. Jag hoppas det inte kommer att bli alltför blött efter leden, när all denna snö eventuellt har smält.
Mvh
Lars

avslutad210712

Gäst
Är det någon som vet hur det ser ut med snöläget i Arjeplogsfjällen? Hade tänkt åka upp (funderar - kanske det blir ner för min del...) 6 eller 8 juni för en två veckors vandringstur kombinerat med lite fiske. Vet att det kan vara i tidigaste laget för fiske men eftersom vi har ett generellt semesterförbud från mitten av augusti till mitten av september på mitt jobb så får man gå när man går. Augustituren är dessutom mer eller mindre spikad till Kebnakaise-fjällen av diverse olika anledningar.

Angående augustituren.......

avslutad210712; sa:
Är det någon som vet hur det ser ut med snöläget i Arjeplogsfjällen? Hade tänkt åka upp (funderar - kanske det blir ner för min del...) 6 eller 8 juni för en två veckors vandringstur kombinerat med lite fiske. Vet att det kan vara i tidigaste laget för fiske men eftersom vi har ett generellt semesterförbud från mitten av augusti till mitten av september på mitt jobb så får man gå när man går. Augustituren är dessutom mer eller mindre spikad till Kebnakaise-fjällen av diverse olika anledningar.
...så vill jag minnas, jag läst något på utsidans forum, om jubileeums(inbjudan?) till Kebnekaises sydtopp någon gång runt första veckan i augusti?

mvh Lars

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:

*hrm* Självklart skall datumet vara 6 eller 9 juli.....

Re: Bra initiativ!

Bulingen; sa:
brigas; sa:
.....med denna lägesrapportering! Intressant att höra om att du aldrig sett så mycket snö vid denna tidpunkt tidigare!
Om lite drygt 2 veckor kommer jag att befinna mig i Kvikkjokk för att börja min vandring längs Kungsleden i riktning söderut mot målet Hemavan. Jag hoppas det inte kommer att bli alltför blött efter leden, när all denna snö eventuellt har smält.
Mvh
Lars

Det är ju lite tjusningen med fjällen, att det är så varierande från år till år och plats till plats :).

För två år sedan var det så mycket snö i Tjätkapasset i slutet av juni/börja av juli att vandrare fick vända eller vänta några dagar innan det värsta hade försvunnit. Året innan var det nästan snöfritt mellan Singi och Kebnekaise...redan under påskhelgen :).

Har själv varit med om nästan obrutet snötäcke över 900 meter i Sylarna-Helags veckan efter midsommar. Har också vandrat i Kebnekaisefjällen i början av Juli och bara sett snö på de allra högsta topparna...

Skulle vara kul med fler snörapporter inför årets första barmarksvandring på fjället...

//J

Oj-oj...

tassemark; sa:

Hmmm....jag kommer att befinna mig på höghöjd under midsommar, kommer att gå över topparna vid Mårma!

Blir intressant att se hur mycket snö det ligger där och framförallt hur hård den är, om det går bra att gå på den eller om man sjunker igenom!

Kommer tillbaka med en färsk snörapport vid månadsskiftet eller någon dag in i Juli!

//A

Re: Oj-oj...

andy69; sa:
tassemark; sa:

Hmmm....jag kommer att befinna mig på höghöjd under midsommar, kommer att gå över topparna vid Mårma!

Blir intressant att se hur mycket snö det ligger där och framförallt hur hård den är, om det går bra att gå på den eller om man sjunker igenom!

Kommer tillbaka med en färsk snörapport vid månadsskiftet eller någon dag in i Juli!

//A

Hoppas det går bra! Ser fram emot tur och snörapport här då :)

Re: Oj-oj...

andy69; sa:
Det kan bli spännande... Jag vandrade förbi Låktatjåkka kring midsommar 2004 och där och då var snön heltäckande. Lårdjupt (alla rösen + många vinterledsmarkeringar var översnöade) och skaren bar ibland, ibland inte. Mycket svårt att hitta rätt och minst sagt jobbigt. Det blev inte enklare av att vi drabbades av tät dimma och lätt snöfall... Allt blev vitt. Men, men, både snö och väder varierar ju. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips