Muskeldriven batteriladdare?

Var i färd med att se mig om efter en rejäl och robust, uppladdningsbar (dynamo) ficklampa, men insåg att det verkar mest finnas små plastiga sådana som er ut att kunna gå sönder om man råkar göra en för häftig rörelse med veven... Dessutom vill jag att den ska gå på (alltså ladda upp) vanliga batterier, typ AA eller AAA, så att man även kan ladda batterier för andra saker. Men det verkar inte existera en sådan ficklampa..?

Så plan B var att skaffa en vanlig ficklampa, ett par uppladdningsbara batterier och en dynamodriven ren batteriladdare. Det är ju trots allt 2010, och det är inte precis raketforskning vi pratar om här - det måste ju finnas otaliga sådana batteriladdare. Jag menar, att ladda batterier i ett vägguttag är ju rena stenåldern! Men jag har inte lyckats hitta en enda sådan laddare! Visst, det finns små radioapparater och liknande som drivs med dynamo, men de är plastigare än en barbiedocka. Jag vill ha rejäla doningar, helst i titan eller annat ultralätt och ultrastarkt material! :) Finns det ingen sån? Kan man bygga sig en egen på nåt vis? Hjälp.
 
har ingen koll, men får känslan av att det är jobbigt att ladda ett helt batteri med en liten vev... det måste väl ta "en stund" om man inte ska knäcka batteriet, eller? en batteriladdare med solcell kan inte va nåt?
 
precis - säkert inte ens 50% då det ofta är lågvoltare vilket gör att likriktarbryggan inuti kvotmässigt äter mycket effekt (3 - 6 volt batteri inuti och likriktardioderna tar ca 1.5 volt bara för sin del...) + lindningsförlusterna i generatorn och förlusterna i växeln som nog är ganska avsevärd.

att hålla lampan/generatorn i ena handen och veva med den andra gör att man inte har någon uthållighet då armen som skall hålla lampan stadigt tröttnar fort likaså handgreppet om lampan. det är den statiska hållandet och därmed tillklämd blodförsörjning till aktuella muskler som är värst medans armen som vevar, pumpar på och mår bra om den är en smulad tränad.

skall det vara lite mer uthålligare så skulle det vara dubbelvev - en för varje arm/hand och någon ställning mot bröstet som fixerar generatorn - men skall man hitta något sådant så får man nog titta på militär surplus...
 
I princip alla dynamolampor är väl LED? Just eftersom en dynamo inte ger så mycket energi att det skulle funka med vanlig glödlampa.

Det sitter troligen dessutom en supercap och inget batteri i dem.
 
I princip alla dynamolampor är väl LED? Just eftersom en dynamo inte ger så mycket energi att det skulle funka med vanlig glödlampa.

Det sitter troligen dessutom en supercap och inget batteri i dem.

Min morfar hade dynamo på sin hermescykel när han var ung. Dynamon var tillverkad av ASEA. Jag kan gå i god för att det inte var LED i den lampan. LED i dynamolapmor är relativt nytt.

Appropå verkningsgrad så vore det kul att veta hur ni tänker. Menar ni verkningsgrad från kroppens effekt till lampans effekt? Eller bara dynamons?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.