multifuel

luktafotogen: Är du allmänt obstinat idag eller vad är det? Testa och googla istället. Dyker upp rätt många träffar på flygplansaluminium med legeringsbeteckningar, användningsområden etc.

Sen kanske det inte är så konsigt att begreppet inte används inom flygplansindustrin eftersom man där väljer mer fackmässiga typbeteckningar.

Mmm...det har hänt en del på nätet på sistone. Duralaluminium är benämningen. Det sa mig mer. varför skriver man inte det då? Flygplansaluminium har jag hört många gånger men off topic. Tack.

PS: Man kan för övrigt läsa:
The following aluminium alloys are commonly used in aircraft and other aerospace structures:[13]

7075 aluminium
6061 aluminium
6063 aluminium
2024 aluminium
5052 aluminium

Så jag konstaterar att flygplansaluminium kan vara vilken typ av aluminium som helst som råkar användas i flygplan.
 
Mmm...det har hänt en del på nätet på sistone. Duralaluminium är benämningen. Det sa mig mer. varför skriver man inte det då? Flygplansaluminium har jag hört många gånger men off topic. Tack.

Så jag konstaterar att flygplansaluminium kan vara vilken typ av aluminium som helst som råkar användas i flygplan.

Beteckningen "flygplansaluminium" används väll främst av marknadsförare (?), säljande och flashigt värre. Säger inget om materialegenskaperna eller om dessa skulle vara de mest lämpade för ändamålet.
 
Flygplansaluminium är den gängse beteckningen på en ganska "kort" och seg legering med utomordentlig slitstyrka och bearbetbarhet. Den går inte att bocka eller plastiskt bearbeta då den spricker.

Att jag skrev flygplansaluminium är för att vanligt folk ska förstå vad det handlat om för legering.


Teknikern - som både formar, bearbetar och gjuter det som behövs, och även kan koka rätt metallsoppa för ändamålet.
 
det blev en 1.5l PEt-flaska till slut efter att jag nojat om att bränslet inte skulle räcka så införskaffades en större bränsleflaska, det jag sen hade hemma var just colaflaskan som var lite stor men det funkade fint. Tack för tippsen!

tänkte att jag skulle skriva av mig lite om köket då det nu använts en liten tur till fjälls, tycker att jag är lite för oerfaren att skriva en rescention, ifall någon annan undrar samma sak..

hade nog egentligen för lite erfarenhet kring köket för att ta med det men det var enkelt att använda och hantera.. hemma hade jag provlagat ett par måltider på alkylat-bensin och primus gas. och hade inte nån egentlig koll på hur mycket bränske som gick åt så det blev en större bränsleflaska på nästan en liter, vi var ute i sex dar och lagade tre måltider plus kaffe lr te per dag. det var någorlunda stadiga måltider inte bara att koka upp vatten till frystorkat. bränslet som vi köpte i abisko var primus powerfuel och det gick åt ungefär 0.7l. (vi var två)

det tog ett tag, och har nog ännu inte fått in blicken för att se hur lång tid det är kvar innan kaffet kokar och alltså dax att vända på bränsleflaskan.. det som var lite tråkit när man sen satt och drack kaffe var bränslelukten för att trycket i flaskan skulle förvinna annars verkade det läcka nån droppe när man skruvade bort köket.. (eller gör jag fel då??)

trordet är en himla en skillnad i uppkokningstid på kaffepannan och matlagningskastrullen med värmeväxlare. har inga exakta tider lr annan vetenskaplig fakta än känslan..
det var en 1,6l kastrull från optimus och köket plus lite diskgrejer och bestik fick plats i den med en stekpanna som lock. bränsleflankan och den halva colaflaskan fick husera i ett fack i sidan i ryggsäcken.

en gång blev det lite väl mycket bränsle till förvärmningen, brann på rätt bra och sotade en del, tur att vi satt ute i det fria då. det gjorde vi iof vaje gång, tror inte jag vågar laga mat med den i absiden..

en annan gång började det tokregena mitt i koket, bara att ta på sig regnjackan och fortsätta, hade inga problem med själva köket, brann på så fint så
har ett hemmajort vindskydd då jag är lite funderam över det som följde med..

själva köket är typ lätt att ta isär och rengöra efter turen, pumpen var sisådär, den hade jag inte skruvat isär hemma (hade helt glömts bort) tror att jag renggjorde tillräkligt.. den verkar även rätt så ömtålig, inser nu att hela tråden hanske var onödig då det käns som att tanken är att den ska sitta i flaskan under turen men fick ju bra tipps på att skydda den när den är iskruvad!!

mång verklar klaga på att det låter o det gör det, men jag gissar att alla mf-kök gör det då jag bara kan gämföra med trangia med t-röd och gasbrännare.

jag är nöjd med köket, funkerade bra, starade varje gång, hostade par till gånger, pumpade lite o fortsatte med rörandet , sen att jag klantade mig och välte ut buljongvatten är nog inte kökets fel, men om man har långt handtag ska man nog ha det i samma riktning som ena stödbenet så det inte blir så vingligt..

kanske blev mest flum, lite såsig idag.. tur att semestern fortsätter hehe..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
yakman Multifuel VS XGK Kök och brännare 7
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Punkrocker Multifuel? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.