multifuel

börjar väl med att säga hej då detta är mitt första inlägg här, hej!
sedan till vad jag funderar över.. fick hem mitt omnifuel i veckan och var iväg ut en sväng för att provköra den efter att ha kollat på ett youtubeklipp som introduktion/inspiration, allt gick typ smidigt och det verkade fungera bra, o gott blev det:)
kruxet då.. verkar va ett himla miklande med att ta i och ur pumpen, kan man inte bara lämna den i bränsleflaskan och fixa nån typ av hatt till ventilen? nått som kan hända, börja läcka nånstans? lr det kanske är så man gör? isf gjorde jag väl bort mig direkt här:)
tack för ett spånnande forum!
 
Du kan gott låta pumpen sitta kvar (men släpp trycket i flaskan). Som skydd för pumpen har jag en liten bit "rörslang" eller vad jag ska kalla det som egentligen är matarslang till pelletsbrännare, finns på metervara hos rörfirman.
Pär
 
låter bra!, är första multifuelköket jag har och är lite smått ovan, pumpar, förvärma osv..
tack för tippset! det är nog bäst att få på något över där..
 
Flera (undertecknad inkluderad) använder en avkapad plastflaska (pet-flaska brukar funka). Kapa av den understa 1-1,5 dm och trä den på. Skall vara lite motstånd så att den sitter ordentligt på flaskan när du har den i ryggan. Jag har kört med detta i snart tio år och det funkar fin fint! Jag öppnar aldrig flaskan under turer, låter trycket vara kvar. Det är ju väldigt lågt tryck så ser inte hur det skulle vara något problem. Vid förvaring tas pumpen ut.
 
kruxet då.. verkar va ett himla miklande med att ta i och ur pumpen, kan man inte bara lämna den i bränsleflaskan och fixa nån typ av hatt till ventilen? nått som kan hända, börja läcka nånstans? lr det kanske är så man gör? isf gjorde jag väl bort mig direkt här:)
tack för ett spånnande forum!

Jag jobbade tidigare med just multifuelkök och under mina fem år av kånkande av bränsleflaskor i ryggsäckar, trunkar och annat världen runt, så har jag inte varit med om att någon av dem skadats i packningen eller börjat läcka om de bara varit väl åtskruvade.

Borde alltså inte vara något problem! Om du väljer rätt märke vill säga, men det verkar du ju ha gjort!! ;)
 
Senast ändrad:
Flera (undertecknad inkluderad) använder en avkapad plastflaska (pet-flaska brukar funka). Kapa av den understa 1-1,5 dm och trä den på. Skall vara lite motstånd så att den sitter ordentligt på flaskan när du har den i ryggan. Jag har kört med detta i snart tio år och det funkar fin fint! Jag öppnar aldrig flaskan under turer, låter trycket vara kvar. Det är ju väldigt lågt tryck så ser inte hur det skulle vara något problem. Vid förvaring tas pumpen ut.

Menar du att du trär pet-flaskan över pumpen? Och sen tar av den varje gång du ska använda köket?
 
Menar du att du trär pet-flaskan över pumpen? Och sen tar av den varje gång du ska använda köket?
Precis, väger nästan inget, kostar inget (borsett från att man missar panten på en flaska) och tar bara lite extra plats. Jag använder en gammal 1L träningsflaska för det passade bättre till min pump, har den första omnifuel versionen som är lite större och helt i metall. Har dock sett andra som använder Pet-flaskor till sina kök.
 
Jag har ett gammalt Optimus Hiker 111 som just fått modern pump och bränsleflaska och häpnade över att en reservpump kostade nästan 6oo spänn så jag tillverkade en egen pump av flygplansaluminium och rostfritt. Den tål nog hur mycket stryk som helst misstänker jag. Jag undrar fortfarande hur en pump kan kosta 6oo:-
 
luktafotogen: Är du allmänt obstinat idag eller vad är det? Testa och googla istället. Dyker upp rätt många träffar på flygplansaluminium med legeringsbeteckningar, användningsområden etc.

Sen kanske det inte är så konsigt att begreppet inte används inom flygplansindustrin eftersom man där väljer mer fackmässiga typbeteckningar.
 
är väldans imponerad av att tillverka en egen pump!
då jag inte hade en bit flygplansaluminium hemma offrade jag en gamal träningsflaska;)
blev väldans tight passform så den sitter nog fint, bara man inte har av nåt när man sliter av o på den nu då:eek: men himlans mycket smidigare än att skruva i och ur pumpen.

har ju inte använt köket så mycket men märkesmässgt tror jag att jag är rätt ute, dock blev det optimus-kastruller till det, får väl se vad det klarar av, semestern börjar om drygt 17 timmar, wiiii:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
yakman Multifuel VS XGK Kök och brännare 7
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Punkrocker Multifuel? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.