Mufflon i Sverige?

Lokalblaskan i Eskilstuna meddelar följande:

Hundar som förföljer eller ställer vilt får inte användas vid jakt av älg, rådjur, hjort, vildsvin eller mufflon, i Sörmlands län. Det har Länsstyrelsen beslutat.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.904622-forbud-mot-att-anvanda-hund-vid-klovviltsjakt

OK, de 4 första har jag sett i Sörmland, "mufflon" som är ett får har jag aldrig sett, Jag har hört av vänner att de siktat varg, lo, järv, myskoxe, mårdhund, men inte en j***l som säger sig ha sett en mufflon i Sverige...

Var finns de? Om de finns i Sverige...
 
Senast ändrad:
I Sverige är mufflon infört och hålls sedan 1930-talet[2] dels i hägn, lever dels fritt på västkusten och i Sörmland. Det bor cirka 50 - 60 stycken på Dyrön. Djur som infördes på öar sprider sig när de på vintern vandrar över isen.

Sörmland är en av de få ställen i världen de lever på typ :)
 
Mufflon

Lokalblaskan i Eskilstuna meddelar följande:

Hundar som förföljer eller ställer vilt får inte användas vid jakt av älg, rådjur, hjort, vildsvin eller mufflon, i Sörmlands län. Det har Länsstyrelsen beslutat.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.904622-forbud-mot-att-anvanda-hund-vid-klovviltsjakt

OK, de 4 första har jag sett i Sörmland, "mufflon" som är ett får har jag aldrig sett, Jag har hört av vänner att de siktat varg, lo, järv, myskoxe, mårdhund, men inte en j***l som säger sig ha sett en mufflon i Sverige...

Var finns de? Om de finns i Sverige...

Jag har sett vilda och mycket skygga Mufflon strax norr om Varberg i Halland. Dock ca 15 år sedan. Jag tror att de finns på Balgö och att flocken jag såg hade simmat in till fastlandet pga jakt på ön.
 
De kommer att dyka upp på fler ställen. I stort sett alla djur som jägarna har intresse av att jaga planteras aktivt ut och kommer att planteras ut.

Rådjuren tog sig inte till Gotland utan hjälp , dovhjorten spred sig inte till Västerbotten utan hjälp, vildsvinen har inte själva tagit sig till Dalarna, Härjedalen eller Norrbotten själva.

Nästa djur som kommer att planteras ut är vitsvanshjort, eftersom den har snabbare reproduktionstakt (kan få upp till 4 kid per år) än de flesta andra hjortdjur.
 
Var finns de? Om de finns i Sverige...

Jag har sett mufflon både utanför Gnesta och söder om Vagnhärad. Enligt uppgifter jag fått ska de flesta (eller alla) mufflon däromkring härstamma från förrymda djur ur ett hägn vid Molstaberg, strax nordost om Gnesta, redan på 60-talet och funnits där i krokarna allt sedan dess.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.