MTB pedal, råd & tips?

För att sammanfatta mina intryck av det hela så skulle jag säga att det nog är bättre att börja med platta pedaler och sedan gå upp på SPD.

Jag kör SPD på min XC cykel.

Med platta pedaler kan du köra allt hårdare och hårdare i stökig terräng och hela tiden ha tryggheten att du inte behöver klicka ur när du behöver sätta ned foten i marken.

Jag funderar på att gå över till SPD även på min 160 mm cykel efter att ha cyklat MTB rätt aktivt i 6-7 år. Då är min inriktning trail, all-mountain och i viss mån även DH.

Jag tror jag skulle fegat mer om jag haft SPD från början.

Rätt kul med så olika perspektiv på det här med pedaler på MTB.
Själv gillar jag ju att köra plattform på MTB. Det är mycket roligare när jag kan flytta foten på pedalen. Dessutom är det av någon anledning mycket lättare att bunnyhoppa om man INTE sitter fast.
Det jag dock aldrig har fattat är att de flesta verkar tycka att det största problemet med SPD/CB/Time etc är att komma loss?!
Det största problemet är att jag inte kan flytta foten för bästa kontroll, det näst största är att komma i när man råkat få stopp på något stökigt ställe, helst brant utför.
Problem med att komma ur när det verkligen gäller har jag aldrig varit med om, välta från stillastående däremot.... Jo, någa såna pinsamheter har även jag ställt till med, både i skog, stad och på landsväg.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips