Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg)

Hej!
Jag adopterade en vovve i maj. Han har redan börjat acceptera mina cyklar och kortare cykelturer. Tänkte sakta med säkert smyga in MTB turer också!
Än så länge kan han inte vara lös, så jag undrar vad folk har för bästa tips på koppel när man cyklar mtb med hunden?

Min bas är i Gbg om någon pysslar med samma saker eller är sugen på att joina så hojta till!

Han heter Pinch, 1.5 årig kastrerad hane och har än så länge kommit väldigt bra överens med alla hundar ☺️

Vill du se mer av oss så finns vi också på Instagram @julia.onbike.olah

Vi hörs!!

När jag cyklade med mina jakt hundar så använde jag en springer.
1625258486927.png

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Beror ju helt på hur det ser ut där du tänker cykla, men det krävs lite bredd på stigarna om det skall funka.
Jag använde den bara efter cykel vägar.

Då jag är ute med mina vovvar så använder jag en "cykel antenn", det finns massor med varianter, men principen är att vovven springer framför, detta har många fördelar, med lite träning kan man cykla single track.
Dessa är några exempel på antenner.

Används tillsammans med ett töjbart koppel, t.ex. https://www.nonstopdogwear.com/se/produkt/touring-bungee/
Eller någon av Vildmannens varianter som finns nedanför deras antenner på deras hemsida.

Träna löst. Har också en adopterad hund som gillar att cykla. Svår att ha lös, inkallningen fungerar jättebra i långlina och hage - men hon tror hon ska sköta sig själv om jag släpper. Problemet på cykel är att hon stannar och jag går huvudstupa i backen... Numera har hon ett utslitet skoterdäck efter sig när vi är ute! Då är det inte kul alls att dra iväg, samtidigt som det inte blir farligt för mig. Ingen lina till mig. Tilläggas ska att jag har en kronisk muskel/lungsjukdom vars behandling gör min kropp skör, innan jag fick den kunde vi cykla med koppel utan problem.

Jag har cyklat en del med hund. Under tiden med koppeltvång (1 mars till 20 augusti) så har jag cyklat med hunden bredvid i koppel. Jag använder ett vanligt kortkoppel. Annars har de fått vara lösa. Vid behov under fotkommando, springande bredvid cykeln.

Det är rätt viktigt att hundens fotkommando fungerar om man gör som jag. Det är ingen höjdare om hunden får för sig att rycka åt fel håll.

Träna löst. Har också en adopterad hund som gillar att cykla. Svår att ha lös, inkallningen fungerar jättebra i långlina och hage - men hon tror hon ska sköta sig själv om jag släpper. Problemet på cykel är att hon stannar och jag går huvudstupa i backen... Numera har hon ett utslitet skoterdäck efter sig när vi är ute! Då är det inte kul alls att dra iväg, samtidigt som det inte blir farligt för mig. Ingen lina till mig. Tilläggas ska att jag har en kronisk muskel/lungsjukdom vars behandling gör min kropp skör, innan jag fick den kunde vi cykla med koppel utan problem.
Tack!!

Jag har cyklat en del med hund. Under tiden med koppeltvång (1 mars till 20 augusti) så har jag cyklat med hunden bredvid i koppel. Jag använder ett vanligt kortkoppel. Annars har de fått vara lösa. Vid behov under fotkommando, springande bredvid cykeln.

Det är rätt viktigt att hundens fotkommando fungerar om man gör som jag. Det är ingen höjdare om hunden får för sig att rycka åt fel håll.
Tack, japp vi jobbar på det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips