MT blanc sommaren 2016

Hej ska tillbringa hela sommaren i chamonix. Första juli-sista augusti.

Undrar lite på vad man behöver för kläder uppe på mt blanc på sommaren.

Behöver man verkligen en skaljacka eller klarar jag mig med min

http://www.addnature.com/the-north-face-ms-anti-matter-jacket-nautical-blue-439488.html

som jag redan har?

har även ett par http://www.addnature.com/black-diamond-punisher-black-447425.html handskar och undrar ifall jag behöver varmare än dessa?

Kommer man behöva goggles eller räcker det med ett par bra solglasögon?

Känns dumt att packa ned för mycket och så står man där uppe med och bär runt på massa onödigt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det du har där räcker mer än väl. När jag var uppe hade jag en gammal knappt tålig skidjacka och termobyxor...

Mjo men man ska ju vara beredd på sämre väder också men. Är mest handskarna jag är osäker på. Antar att jag kommer behöva ha ett par tunnare för smidighet men behövs det ett par varmare än dom jag länka tro?

Handskarna funkar säkert, jackan likaså. Se till att få med bra plagg under och ett förstärkningsplagg. Varje år dör där människor av hypotermi så lite respekt krävs trots allt. Det är inte alltid man kan pricka in det bästa vädret men ska du vara där en hel sommar så blir det ju lite enklare... God tur!

Handskarna funkar säkert, jackan likaså. Se till att få med bra plagg under och ett förstärkningsplagg. Varje år dör där människor av hypotermi så lite respekt krävs trots allt. Det är inte alltid man kan pricka in det bästa vädret men ska du vara där en hel sommar så blir det ju lite enklare... God tur!

Så någon typ av dunjacka behövs, räcker inte med fleece på fleece?

Ja jag har ju tänkt att vandra runt lite här och var med sedan ska jag va med på UCPA nybörjarkurs samt fortsättningskurs i 2v. Därefter kommer en kompis ned med lite mera erfarenhet och då tänkte vi ge oss på mt blanc. Antar att det finns butiker som säljer vinterkläder även sommartid öppet där nere?

Ett par lager fleece går utmärkt. Det är dock så liten viktskillnad till en dunjacka så det kan vara en bra sak att ta med. Det mesta finns att köpa i Chamonix som du kan behöva. Priserna är dock oftast bättre längre ner i dalen i Sallanches där du har både Decathlon och Vieux Campeur.

Köpte mig en http://www.addnature.com/the-north-face-l3-ms-jacket-tnf-black-asphalt-grey-print-469725.html

Men är lite orolig över storleken. Men den storleken jag har så passar den perfekt underställ>fleece>förstärkningsjacka>soft/hardshell jacka

men ska jag dra den ovanpå soft/hardshell jackan tycker jag den blir lite för tight. Men köper jag en storlek större så kommer den nog va för stor för att ha under skaljackan.

Tankar om detta?

Är det dumt att ha en förstärkningsjacka som alltid måste under skalplagget så man behöver ta av sig skalplagget för att få på sig förstärkningsjackan?

Det är många som vill upp på Mt Blanc. Det är nog inte det roligaste berget jag gjort, men det är väl roligt att ha gjort det. Det är skillnad.
En bra dag kan man gå upp i vanliga fjällvandringskläder, men om vädret slår om är man plötsligt i snöstorm i svenska vinterfjällen plus höjden. Du behöver alltså kläder så att du skulle klara ett rejält blåsväder på Keb i februari. Inga extrema polar- eller everestexpeditionskläder, men mer än vanliga fjällvandringskläder.
Underställ, fleeceunderställ, skalkläder, förstäkningsplagg, dubbla yllesockor, storskor, handskar, skalvantar, buff, mössa. Vindsäck. Spade.

Jag har bara varit på Mont blanc en gång med guide men jag skulle inte skippa skaljackan, på toppen hade jag underställ, fleece och en KM Atle dunjacka. Det var bra för mig.

Under ideala omständigheter är Mont Blanc enkelt, under svårare omständigheter dödligt. Och det kan gå snabbt. (ex väder). Underskatta inte berget pga att så många springer runt där. När jag var där hade en person trillat ned vid Grand Couloir, gissningsvis svårt skadad eller värre.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips