mŠnniska=allŠtare

Jag bryr mig fšrvisso inte om att nŒgon vegan kallar mig mšrdare fšr att jag Šr jŠgare och jag hŒller med dem som menar att liv Šr liv, oavsett om det Šr frŒn vŠxtriket eller djurriket. Alla levande organismer mŒste fšrgšra annt liv fšr att leva.
Jag mŒste ju dessutom fŒ sŠga att mŠnniskor hade inte kunnat utvecklas till mŠnniskor om de inte vore allŠtare, eftersom vŒr stora hjŠrna Šr ett dyrbart organ att utveckla. Utan allt det protein och fett som kšttinslaget i kosten gav, hade mŠnniskans hjŠrna inte kunnat utvecklas till vad den Šr. Det finns ju anledningar till att kšttŠtande djur har utvecklats, inte bara det att det var outnyttjade nischer, utan ocksŒ att det Šr en ekonomisk genvŠg att Šta animalisk fšda. En gorilla mŒste Šta 30-40 kg fšda per dygn fšr att klara sin fšrsšrjning pŒ rent vegetarisk kost. Hur lŒng tid tar det och vad innebŠr det fšr kroppen? Varfšr har gorillor ett midjemŒtt som motsvarar deras kroppslŠngd? Varfšr hŒller kor pŒ att Šta mer eller mindre dygnet runt? Varfšr behšver de tugga om fšdan? Varfšr har de fyra magar?
I naturen kan mŠnniskor inte klara sig pŒ vegetarisk kost, det gŒr numera att vara vegan eftersom det finns livsmedelsaffŠrer dŠr massor av olika importerade produkter i obegrŠnsad mŠngd bjuds till fšrsŠljning. Kolla pŒ det fŒniga programmet Farmen pŒ TV4. DŠr hŒller alla pŒ att formligen svŠlta ihjŠl efter bara nŒgra veckor, eftersom de inte fŒr slakta grisen. Det finns inte tillrŠckligt med vegetarisk fšda att Šta i naturen, i alla fall inte pŒ vŒra breddgrader.
MŠnniskan Šr som grisen och bjšrnen allŠtare. man kan av olika skŠl vŠlja bort det animaliska fšdoinslaget i det moderna samhŠllet, men det Šr inte mŠnniskans sanna natur att gšra sŒ.
 
Inställning av Browser

Björn har rätt, se detta inlägg som jag skrev till en annan användare:

Du har ställt in din Browser på att använda något som heter "Western(Mac Roman)". Den inställning som man brukar använda i Sverige heter "Western (ISO-8859-1)". Tyvärr blir dina inlägg svårlästa eftersom vi andra har ISO inställningen.

Hur ställer man in detta? I Internet Explorer går man på menyn "View", väljer sedan "Encoding" och i den menyn väljer du "Western (ISO)".
I Netscape går du till "View"-menyn, "Character Coding" och väljer "Western (ISO-8859-1)".
Vänliga hälsningar,

/Jonas U
 
OK, jag provar det

Nu har jag gjort den instŠllningsŒtgŠrd du beskrivit och hoppas verkligen att det fungerar (tack Bjšrn och Jonas).

BlŠŠ šššh ŠŠŠsch :)
 
Om jagÉ

stŠller in pŒ ISO 8859-2 istŠllet verkar jag kunna skriva lŠsligt, men dŒ blir andras inlŠgg konstiga istŠllet. ISO 8859-1 verkar ju inte hjŠlpa mig(?)
 
nu ruttnar jag snart

provar en sista gŒng, nu med ISO 8859-2:

ŒŒŒ, ŠŠŠ, ššš (svenskt alfabets sista tre)
 
Vilken Browser och OS?

Hmm,

Jag antar att du kör en Mac, korrekt? Iaf så tycker fortfarande min Browser att du kör MacRoman. Vilken browser använder du? Det kanske är läge att uppgradera till en ny version, eller möjligen byta till en annan läsare? ISO-8859-2 används av östeuropeiska länder så 8859-1 är den du skall ha. Hjälper verkligen inte 8859-1? Du kan testa "Windows-1252" också som egentligen är 8859-1 fast med lite förbättringar (enligt Microsoft alltså).

Undrar om det går att detektera detta i Utsidans programvara? Är det inte dags för lite regniga dagar? ;)

/Jonas U


[Ändrat av utter 2001-10-30 kl 22:49]
 
Nu skriver jag engelska

I use an Imac MacOS 8.6, Netscape Communicator 4.7. I write everything in Appleworks. I also have Internet Explorer 5.0, but i have not been able to open Utsidan homesite there.
mvh
Peter Martinelle
 
Appleworks

Jag vet inte vad Appleworks är för något. Men om det är ett externt ordbehandlingsprogram som du skriver dina inlägg och sedan klipper in texten i Netscape så har du ditt problem där. Lösningen är att du skriver dina inlägg direkt i browsern istället.

/Jonas U
 
"översättning"

Jag håller med Dig till fullo och bifogar en mera lättläst version:

"Jag bryr mig förvisso inte om att någon vegan kallar mig mördare för att jag är jägare och jag håller med dem som menar att liv är liv, oavsett om det är från växtriket eller djurriket. Alla levande organismer måste förgöra annat liv för att leva.
Jag måste ju dessutom få säga att människor hade inte kunnat utvecklas till människor om de inte vore allätare, eftersom vår stora hjärna är ett dyrbart organ att utveckla. Utan allt det protein och fett som köttinslaget i kosten gav, hade människans hjärna inte kunnat utvecklas till vad den är. Det finns ju anledningar till att köttätande djur har utvecklats, inte bara det att det var outnyttjade nischer, utan också att det är en ekonomisk genväg att äta animalisk föda. En gorilla måste äta 30-40 kg föda per dygn för att klara sin försörjning på rent vegetarisk kost. Hur lång tid tar det och vad innebär det för kroppen? Varför har gorillor ett midjemått som motsvarar deras kroppslängd? Varför håller kor på att äta mer eller mindre dygnet runt? Varför behöver de tugga om födan? Varför har de fyra magar?
I naturen kan människor inte klara sig på vegetarisk kost, det går numera att vara vegan eftersom det finns livsmedelsaffärer där massor av olika importerade produkter i obegränsad mängd bjuds till försäljning. Kolla på det fåniga programmet Farmen på TV4. Där håller alla på att formligen svälta ihjäl efter bara några veckor, eftersom de inte får slakta grisen. Det finns inte tillräckligt med vegetarisk föda att äta i naturen, i alla fall inte på våra breddgrader.
Människan är som grisen och björnen allätare. man kan av olika skäl välja bort det animaliska födoinslaget i det moderna samhället, men det är inte människans sanna natur att göra så."

Mvh Kottar
 
Till Jonas U

Appleworks Šr det ordbehandlingssystem som ligger inlagt i Imac nŠr man kšper datorn, tidigare var det Clarisworks och det verkar som de bŒda Šr ungefŠr samma sak.
Jag har provat att skriva externt och att skriva hŠr pŒ sidan direkt och som du ser sŒ blir det skit vilket jag Šn gšr. Jag kan pŒpeka att jag lŠgger ut text pŒ mŒnga olika debattforum utan att nŒgonsin ha drabbats av detta tidigare. Just nu Šr Western (ISO 8859-1) instŠllt, men det verkar ju inte hjŠlpa. Jag skriver ocksŒ just nu hŠr pŒ plats.

Tack Harald fšr din "translation".
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.