Mountain Hardwear

Tjabba är det ngn som vet om Mountain Hardwears dunsäckar håller måttet?
Deras 600 fillpower serie verkar prisvärd.

/fande

Hej,
vet iofs inte om sovsäckarna från MHW håller måttet, men jag har själv precis köpt en dunsovsäck med 600 fillpower och därför sonderat marknaden ganska bra.

Först var jag inne på Mountain Hardwear's Ritter SL Counduit som verkade vara mycket prisvärd (3500 kr) för en dunsäck med vattenavvisande yttertyg. Standardlängden var dock lite för lång för mig (jag är 173 cm) Sen fick jag upp ögonen för Mountain Equipment och kollade in deras säckar. Valet föll till slut på ME Glacier 1000 som är en 600-säck med vattenavvisande yttertyg (DriLite) och specad till -20C. Det bästa var priset - 2500 kr från Kropp & Äventyr!
Längden passade mig även perfekt.

Har inte provat den ute ännu, men det verkar mycket lovande. Mountain Equipment har oxå fått mycket bra betyg i olika tester.

Kolla in http://www.mountain-equipment.co.uk
samt http://www.kroppaventyr.se

/Magnus

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
MEQ-säckar

Hej,

din sovsäck verkar i princip vara en MEQ Classic Dragon 1000 med Drilite om jag
förstått det rätt. Verkar vettigt eftersom en dunsäck annars kan bli väldigt fuktkänslig
antar jag. Hittade den för 2995:- här i Götet.

tack för tipset.
/fredrik

Kul att du hittade säcken. Listpriset på 2995 kr är ju inte så dumt det heller. Dessutom har man ju 7 års garanti på säcken (om man skickar in lappen) och 30 dagar på sig att byta till annan säck om man tycker att man köpt fel.

Det stämmer att Glacier1000 är en Classig Dragon 1000 med DriLite på utsidan. Tyckte att det var helt nödvändigt för att skydda en dunsäck mot kondens i tältet etc. Dessutom var ju viktskillnaden bara 20 g (!)

Provade säcken i natt på balkongen i -12 grader och ganska kraftig vind och sov gott hela natten utan att frysa...

/Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips