Mountain Hardwear

Mountain Hardwear Haven 3

Efter några dagars hit och ditande mellan många olika slags tält har jag hittat ett som på papperet ser ut att svara tämligen perfekt mot min önskelista. Dock saknar jag en hel del tältkunskap och sökning här fann inga träffar. jag tar alltså tacksamt emot era synpunkter och kommentarer angående detta tält.

Önskelistan:

- Självstagande
- "Garanterat" vattentätt
- Rymligare än Staika: ca samma längd eller mer vid samma innertältsluttning; något bredare; mycket gärna även högre.
- Gärna lättare än Staika
- Billigare än Staika
- Prima utsikt, allra helst utan pinne mitt för entrén

Tältet:

Mountain Hardwear "Haven 3" svarar alltså mycket väl mot alla dessa punkter, samt har en intressant halvmåne i planlösningen vid entrén; verkar smidigt för att undvika regn i innertältet vid in-/utgång, samt erbjuder möjlighet att med full utsikt sitta av ett vanligt hyggligt oväder).

Bruttovikt: 2.67kg
Två absider
Innertält längd: 235cm
Sovbredd: 152.5 (plus 33 x 235 minus halvmåne)
Sitthöjd: 113
Meshväggar
$375 + frakt

http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=3&prod=1344&cat=48&viewAll=False

Jag har läst MH-tält recensionerna här; de är odelat positiva, dock ingenting om just lättviktiga MH. Hursomhelst, om detta tält klarar väl godkänt för såväl kvalmiga högsommarnätter som påföljande hällregn, då gör jag utan vidare avkall på såväl dubbla entréer som sammansatta inner- och yttertält. Likaså grönlandsexpeditioner, lika bra att få det sagt med en gång.

Med några kvarglämnade dukar och pinnar på festivaler som främsta tältmeriter, undrar jag: vad är haken med "Haven 3"? Har jag glömt något väsentligt att pricka av bland avkall och kompromisser? Förutom meshväggarna vet jag inte hur ventilationslösnigarna ser ut; enligt MH ska ventilationen vara mycket god.

Thomas

Du skrev $375 + frakt.

Glöm inte att tullen räknar enligt följande:

12% tullavgift på priset + frakten Om frakten är $20 får du betala 12% på $395

25% moms på den nya summan. Alltså 25% till på $442 ($395+12%)

Slutsumman blir i detta fall: $553

Sen kan du har tur att slippa tullen eller att någon köper tältet åt dig och skickar hit det. Och så kan jag ha fel också.

Angående MH produkter har jag inte provat deras tält men väl mössa, handskar, jackor med mera och hitintills är jag mycket nöjd. Dock kan vissa dragkedjor vara lite "smala" och haka i tyget i kläderna. Kolla dragkedjorna på tältet om du tycker det är ett problem. Annars öppnar du lungt och stilla så ska det nog funka om tältet har det "problemet".

Ska tillägga att jag köpte kläderna när jag var "over there" och inte via internet pga dom otroligt korkade tullreglerna.

// E

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
E,

Du har rätt beträffande tullavgifter; detta tycks hos de amerikanska handlare jag har dilat med vara ett välbekant gissel. Första bästa MH-handlare jag kollade upp erbjuder "gift message" alternativ, för att man ska undgå tullavgift. Hos en annan handlare har jag via e-mail blivit erbjuden en "love note". Jag räknar kallt med denna "from me to you standard". Får väl se om det stöter på patrull någon gång det också; I dagarna kommer en Marmotjacka från USA, givetvis med ett litet självförfattat "gift message".

Jag såg att addnature har ett mindre urval MH-tält. Tack för tipset om dragkedjorna; blir såklart till att åka dit och dra lite i dem.

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips