Motvind eller medvind först?

Hur resonerar ni vad gäller motvindskörning. Bör man ta det först på turen eller sist. Dilemmat dyker ju upp i istortsätt alla fritidsaktiviteter, paddling långfärdsgrillor, cyckling, eller segling om man skall ta sig tillbaka till samma mål.

Själv är jag nog lite rädd för motvinden efter några segelfadäser i min ungdom där jag softat på länsen för länge och knappt tagit mig hem.

Men vetefasen om det inte blir lite tråkigt i längden.
Vilka strategier anänder ni?
 
Om man inte tar motvinden med en gång, så kan det ju ofta vara svårt att uppskatta hur mycket motvind det verkligen är. Visst kan det vara jobbigt att åka skridskor eller cykla i motvind, men det är ju främst på vattnet, som det verkligen kan utgöra en fara.
 
Vid turer

på timmar är valen av väg och motstånd tämligen viktiga. Motlut och dito vind bör tas i den ordning man känner för och tror sig hinna åter.... är man lyckligt chanstagande kanske det blåser mindre om X timmar och då är på slutet rätt, men om det oftast blir som när jag är ute att vinden tilltar och vrider lite (åt fel håll) passar det bäst att ta hindren i början. Så svaret torde bli det beror på vilket flyt du har....
 
I de flesta fall

kan man planera för att minimera motvindens effekter via väderrapporter och vägval.

Vilken strategi man väljer beror bland annat på om det är halvdag, heldag eller flerdagarstur.

På vinterkalfjället kan med eller motvind vara skillnaden mellan att kunna ta sig fram överhuvudtaget eller behöva stanna.

På skridskor så gillar jag motvind men med de flesta andra färdsätt är medvind lättsammare.

Thure
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Från min studietid i Linköping minns jag, att där blåser alltid motvind...

Eftersom halva mänskligheten måste röra sig mot vinden, och andra halvan med vinden, statistiskt sett över tid, så drar jag slutsatsen att jag tär på Håkans konto när jag är ute och cyklar!
 
exempel från verkligheten

i tisdags paddlade vi långsmal sjö ca5km i motvind och njöt av tanken på medvinden hem. Efter fikapausen i ändan på sjön drog ett ösregn över och vinden dog ut. Så fick vi njuta hemfärden blöta och utan medvind. :)

Lars
 
Ja det är nog en bra poäng det där med att vinden kan vrida sig eller dö ut. Skall nog försöka vara lite mer flexibl i mina vägval.
 

avslutad210712

Gäst
När jag cyklade till jobbet i stort sett varje dag (i alla fall många dagar) året om (i alla fall under sommarhalvåret) så hade jag motvind på vägen till och på vägen hem från jobbet. Fast inte så otroligt som det låter för bor man i kuststaden (läs blåshålet) Luleå så har det lite med sjöbris och landbris att göra.

Men får jag välja så föredrar jag motvind från början när jag är mer utvilad och dessutom kommer man hem med minnet av medvind istället för att komma ihåg hur jobbig sista biten var om man har motvind i slutet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips