Mora Bushcraft Forest slida.

eller som Clas Ohlson beskriver det," knivfodral"

Nåväl, jag har i mina ägor ett styck Mora Bushcraft Forest som jag drar mig för att sätta i bältet pga dess kassa slida.
Eller närmare bestämt, hur dåligt kniven hålls fast i slidan.

Kniven i sig är jag förtjust i, men den hamnar mest i ryggsäcken som reserv till min F1.

Någon som har några vettiga och i princip gratis lösningar på mitt problem eller blir det till att ordna en Kydex till min älskade Mora?

Borra ett 3mm hål i söljan och trä en 2-3 mm snodd igenom hålet och knyt ihop till en ögla.
Tvinna snodden till en mindre ögla och trä över skaftet.

Snodden håller fast kniven i slidan, men det är lätt att få av snodden från skaftet beroende på hur hårt du tvinnar.

Jag har gjort en snodd av en tunn läderrem från en skinnbutik.
Funkar kanon till en större slidkniv med en något för mjuk slida.

Till min omskaftade Mora Bushcraft Force blev det en helt nygjord slida i läder typ scoutkniv med tryckknapp.
Det går också att göra ett band med tryckknapp och nita fast i din befintliga sölja.

Man kan också limma en bit sämskskinn på insidan av slidan.

Mikael

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips