Mora 2000 kommer att finnas kvar

Öh... Snackar vi alltså om en yxa av sten (t ex flinta) eller ett mycket urflippat namn på en "vanlig" yxa med huvud i metall. Ett bättre namn i sådana fall borde nog vara "järnåldersyxan" ;)
Nåväll da, häng inte upp daj på pertitesser, kompis. Sammolikt andlar det pom en modern yxa formad efter de fynd man gjort från järmåldern. Formen av yxan är en bred egg och en small hals.

I vissa skärmoment kan du hålla yxans hals mellan lång och ringsfinger.

F-n va svårt att färklara efter en middag med mellanäl, snaps, 75 clo rödvin och en aslurande konjacvk.
 
Nåväll da, häng inte upp daj på pertitesser, kompis. Sammolikt andlar det pom en modern yxa formad efter de fynd man gjort från järmåldern. Formen av yxan är en bred egg och en small hals.

I vissa skärmoment kan du hålla yxans hals mellan lång och ringsfinger.

F-n va svårt att färklara efter en middag med mellanäl, snaps, 75 clo rödvin och en aslurande konjacvk.
Ja, om inget annat så märks det på stavningen :).

~Paul~
 
1. Jag har inte sagt något om bladprofilens förträfflighet. Personligen tycker jag bara att det kunde vara lägre och kortare, kanske.

Men iallfall, hur kommer det sig att den här är lämplig att skära i trä med, medan exvis Rat-3 är olämplig, när de har samma bladbredd??

2. Jodå, jag har nog hållit i den, jag äger ju en själv. ;) Jag säger inte att bladprofilen är "dålig", det handlar om hur jag vill ha det personligen. Fast vid närmare eftertanke är den nog inte så tokig. Vilket förvisso fortfarande är lika irrelevant.

3. Är det pga detta folk gillar 2000? Förstår inte varför man köper en 2000 hellre än någon av de där 60-kronors-modellerna. Kanske handlar det om bladets utformning i jämförelse med just andra Mora-knivar? Den har kanske ett bredare blad än genomsnittsmoran och är således en bättre allroundkniv? Och detta med ett bättre stål?

4. Jo, men det finns ju många billigare modeller.

Ja, om inget annat så märks det på stavningen :).

~Paul~

Härrö! min stafnhing är under all kritik redan på nykter kaliber. Med en ny dator och änni inget stavningskontroll "implecimerat!" e de rena skiten.
 
Det skålar vi på
drunk.gif


~Paul~
Nä nu får det vara bra.

Ska bara öppna en "Bechtheimer Piigerpfad" qualitetswain mit predikat från 1997. Antagligen rena skiten eftersom det är det sista av mitt vinfärråd sedan 1998.

Sedan ska jag tillbakatill krogen och stöta på servitrisen. Har du tänkt på att servitriser bara ser bättre ut ju mer man halsar i sig.

Detta var min avskedsmiddag till Sverige. De 20:e, cirka, drar jag iväg till Storbrittanien, exklusive Wales och Nordirland. Förutom ett antal whiskey-destillerier tänkte jag kolla på Robin Hoods hemtrakter och ett gäng vandringsleder. tex "North sea trail" eller vad den heter.

Men jag har ett problem... ska jag ha min 2000 eller Eka A10 i bältet?
 
Sedan ska jag tillbakatill krogen och stöta på servitrisen. Har du tänkt på att servitriser bara ser bättre ut ju mer man halsar i sig.

Detta var min avskedsmiddag till Sverige. De 20:e, cirka, drar jag iväg till Storbrittanien, exklusive Wales och Nordirland. Förutom ett antal whiskey-destillerier tänkte jag kolla på Robin Hoods hemtrakter och ett gäng vandringsleder. tex "North sea trail" eller vad den heter.

Men jag har ett problem... ska jag ha min 2000 eller Eka A10 i bältet?
Lycka till :)

Hoppas att du har tillgång till PC när du är i England ;)

Ta med båda knivarna!!!

~Paul~
 
Är 12C27M en förbättring jämfört med 12C27? Vill minnas ha sett en stor lista över stålsorter som någon postade, där det inte riktigt verkade så.

Å andra sidan, bladet är ganska intressant på M2000, däremot tycker jag att handtaget är fult. Tycker det påminner om en militär kniv, vilket inte är positivt i mina ögon. Dessutom var det som sagt inte snyggt, varken i modell eller tillverkningsfinish. Hur svårt är det att bända bort plasteländet? Har funderingar på att göra ett eget skaft nån gång, och M2000 verkar väl vara en lagom billig kniv att experimentera med.

(Som första experimentkniv har jag dock en trasig Frost Scoutkniv)
 
Är 12C27M en förbättring jämfört med 12C27?


Hur svårt är det att bända bort plasteländet?
12C27 är nötningståligare, håller skärpa bättre. M är slagtåligare och har något bättre eggstabilitet. Bara att välja ;).

Det går att få bort, men kräver en hel del arbete. Har för mig att jag sett nakna klingor till försäljning. Kommer dock inte ihåg var.

~Paul~
 
Lycka till :)

Hoppas att du har tillgång till PC när du är i England ;)

Ta med båda knivarna!!!

~Paul~

Jodå dôPaul, vaffö tror jag du e från Götet?, de ligger på hyllan över bordet. Kombat-knivarna är dock nedstuvade i lådan på husbilens tak. Men idag kände jag ett sug efter ytterligare en kniv. Jag vet inte vilken, men söker en kompis att ha i handen när det hettar till i ödemarken. En överlevnadskniv i dagligt bruk så att säga. Dock utan kompass och metrev i skaftet!

Har du ett förslag?

Jo då. Jag har en PC med på resan. Det första jag köpte efter att ha sålt stugan var husbilen, sedan en mobil 17" dator. Sedan en månad har jag provat att bo i bilen och att komma i ordning. Det börjar ta sig som han sa... pyromanen.

Sannolikt kommer jag att ta in på campingplatser någon gång per månad och färhoppningsvis finns det tillgång till nätet om än i skiftande kvalitet.

Bortsett från en rundvandring på de olika skottska whiskeydestillerierna kommer jag att testa några etapper av "the north sea trail..."

Whiskey är väl knappast av intresse på utsidan men den dära trailen kan jag kanske berätta om :)

Jag har lagt upp en blogg där jag kommer att berätta om resans oväsentliga delar. Jag minns inte adressen men jag kallar den för "På resa med Sara Beata" och jag tor du kan hitta den om du säker på "sarabeata". De väsentlif´ga delarna kommer jag att dela med mig här på utsidan även om de kommer lite från bortsidan.
 
Jodå dôPaul, vaffö tror jag du e från Götet?,

Har du ett förslag?

Jo då. Jag har en PC med på resan.

Sannolikt kommer jag att ta in på campingplatser någon gång per månad och färhoppningsvis finns det tillgång till nätet om än i skiftande kvalitet.

Whiskey är väl knappast av intresse på utsidan men den dära trailen kan jag kanske berätta om :)

du kan hitta den om du säker på "sarabeata". De väsentlif´ga delarna kommer jag att dela med mig här på utsidan även om de kommer lite från bortsidan.
Jag är från Götet, närmare sagt Sävedalen :).

Förslag på knivar. Hm. Svårt. Tror kanske att det räcker med det du har.

Du kan m a o ha kontakt med oss trots allt när du är utomlands.

Whisky är av stort intresse (i alla fall i Sävedalen :))

Skall leta efter Sarabeata.

Lycka till Sune med allt!

~Paul~
 
På resa

Det har varit lite dåligt med kontakten. IN-sidan på UT-sidan ser annorlunda ut och jag har svårt att hitta. Det är lite ojämt med internetuppkopplingar i Portugal där jag är och har tillbringat vintern. Men jag har funnit ett ställe med bra uppkoppling där jag kan använda min laptop.

Annars har jag den senaste månaden mest skrivit på ett manus till en thriller som jag publicerade på nätet idag. Är du nyfiken? Gå till https://www.vulkan.se/Books.aspx?Category=21&Sortby=2

Som ringar på vattnet heter den och handlar om sex, våld och mord som utspelas på Bohusleden från Hasteröd upp till Strömstad. Finalen sker i en kanot på Stora Le. (Undrar hur man gör när man paddlar kanot?)

Om någon vecka reser jag vidare. I sällskap med ett par vänner kör vi så sakta genom Spanien för att i april skiljas åt när de tar sig till Sverige och jag till Frankrike.

Vad detta nu har med knivar att göra :) Jomenvisst, inte alls off topic. Det förekommer ett knivslagsmål och ett knivöverfall förutom allt gående, simmande och skjutande.

Ha de så bra alla där hemma i vintermörkret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
monokrom Mora Bushcraft Black Utrustning allmänt 74
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.