Montering av bindningar. Tyngdpunkt?

Hej!
Jag står i begrepp att montera ett par några år gamla Salomonbindningar på mina nyligen inköpta, begagnade, turskidor. Känner mig bara lite osäker på var bindningarna ska placeras. Var ska bindningen sitta i förhållande till skidans tyngdpunkt? Eller, på ett annat sätt: Var ska tån alternativt mitten på skon sitta i förhållande till skidans tyngdpunkt?
Anders

Så här kan man göra

Lättast är nog att låna en jigg, d.v.s. en pappersbit där man märkt ut var skruvhålen skall vara, till just din bindning. Det bör gå att köpa/låna/stjäla/hitta en jigg hos någon välsorterad skidhandlare. På jiggen är det även utritat var skidans balanspunkt skall vara. För att hitta balanspunkten används lämpligen en linjal eller liknande. Sedan placeras jiggen med dess balanspunktstreck på din uppmärkta balanspunkt på skidan och du borrar dina hål för bindningen, se bara till att inte borra för djupt så det går hål i belaget.

OBS, ha inte på några bindningar på skidan när du tar fram balanspunkten.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips