Turbindning till storskor?

Har någon erfarenhet av bindningar till storskor på turskidor? Konstig fråga, jag vet.... Men ska man ta sig fram i terräng med allt från plan skidåkning till is-/snöklättring grad WI-3 (d v s lätt och säker klättring men som kräver bra stegjärn och alltså styva storskor) vore det skönt att inte behöva släpa på dubbla dojjor.

Plus som jag ser det:
- superstabilt vid tung packning och dålig terräng
- lättare hitta varma storskor än pjäxor (-35 åtminstone), gosiga polarkängor går bort p g a för dålig stabilitet
- sparar ett par kilo i ryggsäcken

Minus:
- allt annat.... (ingen känsla i skidåkningen, svårt att hitta bindning, skon mkt bredare än en normal skida etc etc)

Använder Scarpa Vega storskor och tänkte prova med ett par Åsnes Ingestad som bara står just nu, men risken är att de är alldeles för smala vid bindningen. Webers bindning med gångjärn vid tån skulle kanske vara värt att utvärdera?
Eller har någon med mer erfarenhet ett begåvat förslag :)?

- sparar ett par kilo i ryggsäcken

Om du ska åka skidor någorlunda aktivt tror jag skidåkningen blir lidande allt för mycket av dom skorna + att du fyller dom med svett som gör att dom inte värmer så som du vill längre fram på turen.

Jag skulle nog göra tvärtom, leta lättast möjliga (men fortfarande stadiga) turpjäxor och bindningar. Viktmässigt blir det runt 1kg extra totalt vilket jag tror går på ett ut efter som du slipper flytta tunga skor/bindningar med ben och fötter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu har jag testat

Under påsken gick jag några mil med en DIY lösning (platta under sulan på Scarpa Vega, ledad framför tån och fäst i Super Telemark på ett par Åsnes Ingestad).
Problemet var egentligen inte skidkänslan som jag hade trott (även om den var sämre än med ett par "riktiga" pjäxor) då det med packning eller pulka mer handlar om att gå än att åka. Haken var istället att konstruktionen blev så lång och momentet och därmed påfrestningen på bindningen för stor. Godset i bindningen tillsammans med skruvarna blev den svaga länken då skorna är superstyva och hävstångseffekten (s a s) för stor.
Skulle säkert gå att förbättra med bättre konstruktion, kraftigare bindning etc, men erfarenheten från mitt lilla test gör att jag inte tänker chansa på att något kanske håller i -30 och 20 mil från allt.
Blir ett par lätta pjäxor istället som funkar vid ansträngning och storskorna att hålla värmen med när man kliver ur skidorna.

Silvretta

Använder Silvretta 500 easy go och de fungerar bra. Vid utförsåkningen så får man dock ta det lite lugnt eftersom storskorna ( la sportiva nepal och spantik) flexar på tok för mycket sidledes i vristen så man får bara ut en del av underbenets vinkling till skidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips