Turbindning till storskor?

Har någon erfarenhet av bindningar till storskor på turskidor? Konstig fråga, jag vet.... Men ska man ta sig fram i terräng med allt från plan skidåkning till is-/snöklättring grad WI-3 (d v s lätt och säker klättring men som kräver bra stegjärn och alltså styva storskor) vore det skönt att inte behöva släpa på dubbla dojjor.

Plus som jag ser det:
- superstabilt vid tung packning och dålig terräng
- lättare hitta varma storskor än pjäxor (-35 åtminstone), gosiga polarkängor går bort p g a för dålig stabilitet
- sparar ett par kilo i ryggsäcken

Minus:
- allt annat.... (ingen känsla i skidåkningen, svårt att hitta bindning, skon mkt bredare än en normal skida etc etc)

Använder Scarpa Vega storskor och tänkte prova med ett par Åsnes Ingestad som bara står just nu, men risken är att de är alldeles för smala vid bindningen. Webers bindning med gångjärn vid tån skulle kanske vara värt att utvärdera?
Eller har någon med mer erfarenhet ett begåvat förslag :)?
 
- sparar ett par kilo i ryggsäcken


Om du ska åka skidor någorlunda aktivt tror jag skidåkningen blir lidande allt för mycket av dom skorna + att du fyller dom med svett som gör att dom inte värmer så som du vill längre fram på turen.

Jag skulle nog göra tvärtom, leta lättast möjliga (men fortfarande stadiga) turpjäxor och bindningar. Viktmässigt blir det runt 1kg extra totalt vilket jag tror går på ett ut efter som du slipper flytta tunga skor/bindningar med ben och fötter.
 
Nu har jag testat

Under påsken gick jag några mil med en DIY lösning (platta under sulan på Scarpa Vega, ledad framför tån och fäst i Super Telemark på ett par Åsnes Ingestad).
Problemet var egentligen inte skidkänslan som jag hade trott (även om den var sämre än med ett par "riktiga" pjäxor) då det med packning eller pulka mer handlar om att gå än att åka. Haken var istället att konstruktionen blev så lång och momentet och därmed påfrestningen på bindningen för stor. Godset i bindningen tillsammans med skruvarna blev den svaga länken då skorna är superstyva och hävstångseffekten (s a s) för stor.
Skulle säkert gå att förbättra med bättre konstruktion, kraftigare bindning etc, men erfarenheten från mitt lilla test gör att jag inte tänker chansa på att något kanske håller i -30 och 20 mil från allt.
Blir ett par lätta pjäxor istället som funkar vid ansträngning och storskorna att hålla värmen med när man kliver ur skidorna.
 
Silvretta

Använder Silvretta 500 easy go och de fungerar bra. Vid utförsåkningen så får man dock ta det lite lugnt eftersom storskorna ( la sportiva nepal och spantik) flexar på tok för mycket sidledes i vristen så man får bara ut en del av underbenets vinkling till skidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
Lovikka vasalopp med turbindning! Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.