Montera telisbind på alpinlagg

Går det bra att köpa beg skidor med alpinbindning och montera på telisbindningar istället? De måste väl borra nya hål? (jag kommer lämna in dem och få det gjort)
Blir skidorna försvagade av alla dessa hål?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fylla hålen

Även moderna skidor har ofta en kärna av trä. Trä blir som alla vet inte så roligt av fukt. Det är därför viktigt att fylla hålen noga. Detta göres lämpligen med epoxy eller annan tvåkomponentsblandning. Eftersom denna är rätt hård försämras inte skidan nämnvärt. Fler än en bindning är väl som sagt inte att rekommendera...

Annars kan tilläggas att 80% av alla telisåkare (helt mellan tummen och pekfingret) åker på alpinskidor... ofta är telislagg ett par lite enklare alpinskidor med ny grafik. Ex Atomic TM22 som är deras Beta Ride 9.22 osv.

Det är således inget problem i världen att byta!

Mvh
/föhl

Crossplate!

Ett tips om ni ska montera telis bindningar eller alla typer av bindningar som ni vill kunna byta på ett snabbt sätt. Är att ni skaffar er NDI crossplate. Det är en smart platta som man monterar bidningarna på och sedan monterar man små fästen på skidorna. Så genom att man bara skruvar upp en skruv kan man skifta bindningar på skidorna.

Jag har det systemet för att jag ska kunna byta mellan randonee bindningar och vanliga utförbindningar på mina feta skidor. Sen fungerar platta som upphöjnings platta också.

//Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips