montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt?

Min fråga är om det går och är funkis att montera 29er däck på min cykel?

min hoj är en stads/tur variant med vanliga dubbelbottnade fälgar (no name) där det nu är monterat cyclocrossdäck 35mm. jag borde ha plats om jag inte väljer de allt för breda däcken, typ 50mm.
Jag cyklade nyligen skåneleden malmö-simrishamn och skule vilja fortsätta mina bikepacking turer med lite fetare däck för bättre.

har begränsad budget så nya hjul eller cykel är inte ett alternativ. det finns andra 622 däck som är bredare än mina nuvarande men 29er varianterna ger mig ännu större möjligheter.

tackar!

Av någon jäkla anledning hade han som tidigare ägde min Scott Scale Elite 29 mountainbike 28 mm slicks monterade. Originalostarna som jag monterade tillbaka är Schwalbe Rocket Ron på 2,25" (57 mm). På min pendlarcykel har jag kört både 28 mm slicks, 37 mm nabbdäck och ikväll åker 40 mm Suomi W240 dubbdäck på. Låter som att det borde gå tycker jag bara du har plats i ram och gaffel för de nya däcken.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jomen, som Niklaz säger, så länge fälgdiametern är densamma (622) så funkar det säkert. Så titta på ISO-måttet, t.ex 47-622 (622 mm fälgdiameter, 47 mm brett).

Surfa in på http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html där allt är förklarat. Nästan längst ner på sidan finns dessutom en tabell som talar om hur breda däck som passar på viss fälgbredd.

Något av dessa borde passa: http://www.cyclecomponents.com/1/sv...omponenter/dack/29-3/dack-dubbat-2/index.html

Jag har lagt på 47-622 (Hakka/suomi W106) på en standarcykel, och det är gott om plats.

/L

Jag provade att sätta 29:er däck på min Scott Speedster(hybrid) resultatet var att bak behövdes ett smalare 1,9 tums däck medans ett 2,1 gick i fram.

Cykeln upplevdes därefter "kort och hög", särskilt i uppförsbackar. Återgick därför till 35mm cyklocrossdäck som pendlardäck och 2,2tum på 559mm fälgar som Mtbdäck.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips