Mont Blanc

Hejsan!

Jag har planer på en tripp till M.B. i sommar. Min erfarenhet praktiskt av alpinism är väl inte så mycket att orda om och därför så tänker jag ta mig upp med UCPLA:s guidade tour.
Är det någon som har erfarenhet av just deras upplägg och kan komma med synpunkter på det så vore jag jätteglad.
Annars undrar jag om det krävs mycket teknisk kunskap för att klara berget eller kommer man långt med god kondis och sunt förnuft?

Mvh Johan

Juventus88; sa:
Hejsan!

Jag har planer på en tripp till M.B. i sommar. Min erfarenhet praktiskt av alpinism är väl inte så mycket att orda om och därför så tänker jag ta mig upp med UCPLA:s guidade tour.
Är det någon som har erfarenhet av just deras upplägg och kan komma med synpunkter på det så vore jag jätteglad.
Annars undrar jag om det krävs mycket teknisk kunskap för att klara berget eller kommer man långt med god kondis och sunt förnuft?

Mvh Johan

Åker du med UCPA så får du lära dig det du behöver under de två veckorna. Bra kondis är bra och är du van att hantera rep och sele är det en fördel men inget krav. Första veckan kommer ni att knata runt för att få "lite höjd i kroppen" och ni får lära er hantera stegjärn, sele och rep och att gå i replag. När jag var där så var toppförsöket måndag-tisdag i vecka 2.

Hopaps du inte har några gamla skador som ger sig till känna därnere - det blev stoppet fär en av deltagrana när jag var där men det upptäcktes under första veckan på klimatiseringsturerna.

Lycka till och att åka med UCPA gör att du har väl förspänt att lyckas komma upp - hoppas vädret är med er.

/Patrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Mont Blanc Gradering

Vad jag har förstått är nedan turer vanliga vintertid.

Sommartid har de graderingen
The Gouter route, PD
The Aiguilles Grises route, PD

Graderas de högre på vintern?

Är stugorna öppna i Januari utan personal och bespisning?

Jag tror nog graderingen är den samma vintertid som sommar men en bestigning i januari är ju helt klart< ett seriösare projekt än om sommaren. Hyttorna har med säkerhet ett vinterutrymme öppet men är lika säkert utan bemanning.
Åker själv ner i mitten av mars för att göra ett skidbestigningförsök från Italienska sidan.

Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips