Mont Blanc

Hejsan!

Jag har planer på en tripp till M.B. i sommar. Min erfarenhet praktiskt av alpinism är väl inte så mycket att orda om och därför så tänker jag ta mig upp med UCPLA:s guidade tour.
Är det någon som har erfarenhet av just deras upplägg och kan komma med synpunkter på det så vore jag jätteglad.
Annars undrar jag om det krävs mycket teknisk kunskap för att klara berget eller kommer man långt med god kondis och sunt förnuft?

Mvh Johan
 
Juventus88; sa:
Hejsan!

Jag har planer på en tripp till M.B. i sommar. Min erfarenhet praktiskt av alpinism är väl inte så mycket att orda om och därför så tänker jag ta mig upp med UCPLA:s guidade tour.
Är det någon som har erfarenhet av just deras upplägg och kan komma med synpunkter på det så vore jag jätteglad.
Annars undrar jag om det krävs mycket teknisk kunskap för att klara berget eller kommer man långt med god kondis och sunt förnuft?

Mvh Johan


Åker du med UCPA så får du lära dig det du behöver under de två veckorna. Bra kondis är bra och är du van att hantera rep och sele är det en fördel men inget krav. Första veckan kommer ni att knata runt för att få "lite höjd i kroppen" och ni får lära er hantera stegjärn, sele och rep och att gå i replag. När jag var där så var toppförsöket måndag-tisdag i vecka 2.

Hopaps du inte har några gamla skador som ger sig till känna därnere - det blev stoppet fär en av deltagrana när jag var där men det upptäcktes under första veckan på klimatiseringsturerna.

Lycka till och att åka med UCPA gör att du har väl förspänt att lyckas komma upp - hoppas vädret är med er.

/Patrik
 
Mont Blanc Gradering

Vad jag har förstått är nedan turer vanliga vintertid.

Sommartid har de graderingen
The Gouter route, PD
The Aiguilles Grises route, PD

Graderas de högre på vintern?

Är stugorna öppna i Januari utan personal och bespisning?
 
Jag tror nog graderingen är den samma vintertid som sommar men en bestigning i januari är ju helt klart< ett seriösare projekt än om sommaren. Hyttorna har med säkerhet ett vinterutrymme öppet men är lika säkert utan bemanning.
Åker själv ner i mitten av mars för att göra ett skidbestigningförsök från Italienska sidan.

Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Natbea Tour de Mont Blanc- nybörjare Trekking 14
Sten A Ek Mont Blanc/Monte Rosa? Trekking 12
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
callemilla TMB Tour Mont Blanc Trekking 1
aterkommer Resefixare Mont Blanc???? Trekking 3
Joakim Ambrosson Mont Blanc Trekking 3
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
Anna Asplund Mont Blanc på sommaren? Trekking 3
wmthned Vet ni något ? Mont Blanc du Tacul - 4248 m Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
KarolinaS Mont Blanc igen Trekking 4
KarolinaS Tälttur i Franska Alperna och Mont Blanc Trekking 4
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 1
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 20
crest Mont Blanc Trekking 4
HidingHiking Mt Blanc - Bestigning Trekking 2
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
danne_doppsko Tältning på Mt Blanc Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
Performance Mount Blanc Trekking 2
pajaflow Monte Blanc Trekking 3
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
wmthned Mt Blanc Range: The Buet 3100 m Trekking 4
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
mellgren Mt Blanc Trekking 5
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.