Mont Blanc igen

Hej alla !

Ja, jag vet att det står en hel del här, om berget ifråga. Men jag blir ändå inte klok på några saker..
Så mycket har jag förstått att man måste ha stegjärn o så på vägen upp. Men jag har ingen erfarenhet av det, men kan man på ett enkelt sätt lära sig det? Och man måste även kunna repteknik, kan man lära sig det på enkelt sätt innan? Till saken hör att jag bor i Göteborg och här finns inte så mycket is.
Jag har kollat olika företag i Chamonix och man kan naturligtvis köpa sig hela paketet men det kostar..Och dessutom vill vi vara lite friare.
Vi har iallafall bestämt att gå upp med guide på själva toppen, men vill helst kunna lite innan, så man känner sig säkrare.
Och en annan sak som vi diskuterar är ifall det är svårare med luften och syret i Europa, på hög höjd, än det är närmare ekvatorn på hög höjd?( Förstod ni frågan?)

Tack på förhand!
Anna
 
Kanske nå't...

Kolla på http://www.chamex.com (Chamonix Experience). Dom kör en endagarskurs som dom kallar Glacier Travel eller nåt i den stilen. Vet ej om denna går på sommaren och/eller vilka förkunskapskrav som ställs.

Annars borde det inte vara omöjligt att boka en guide för en dags träning på tex Mer de Glace (och med guide menar jag givetvis UIAGM/IVBV).

Annars har tex UCPA en veckas alpinistkurs som kan rekommenderas, men det är kanske inte riktigt vad ni tänkt...

/Magnus
 
Jag sitter ungefär i samma sits som dig. Där också inräknat att jag bor i Göteborg:). Jag har läst på under flera månader nu och bestämt mig för att göra resan utan guide. Det billigaste alternativet jag hittade med guide var FJ Adventures som hade en kurs inkl. mont blanc bestigning m.m. Det kostade 7300dkr. Finns också ett engelsk företag som har samma sak till ungefär samma pris. Men de är nog fullbokade redan nu. Åter till saken. Vi kommer vara 4-5 stycken (hoppas jag) som åker och om man går så många i ett replag får det klassas som ganska säkert. Om någon skulle snubbla till eller ramla ner i en skreva är det 4 som står emot och drar upp. Träna ordentligt innan och acklimatisera er ordentligt så tror jag att allt går bra. Maila gärna om du har frågor. Jag fortsätter mina studier om berget, olika leder, alpinism m.m. fram till dagen jag åker. Så jag hoppas att jag lär mig nått nytt varje dag...:). Ett bra sätt att bli van med rep, selar, bromsar m.m. är ju givetvis att klättra. Gör du inte det nu tycker jag att du ska börja!!
ha det bra och lycka till. Vi kanske ses i Chamonix:)
 
Till topps!

Basta ar att ta the regular route till refuge Gouter och se till att man har en sovplats dar. Har man en plats behover man inte bara med sig sovsack, talt etc. Gar man i slutet av sommaren slipper man ha stegjarn pa sig upp till hyddan (3800m). Rep ar ett maste och da aven sele. Det svara ar att ta sig upp fran Tete Rousse (3200) till Gouter pa 3800 om man ar en ovan klattrare. Se till att kunna hantera repet innan, stegjarnstekniken lar man sig snabbt. Ga ner samma vag men det ar brant sa se upp! Tips ar att ha en guide med.
Mer info:
http://www.cern.ch/johan.karlsson/montblancsummary.html

Johan
 
Även denna gång skall jag vara lite trist...

Johans inlägg med länk har i och för sig redan sagt det. Det är inte ofarligt, typ a walk in the parc.

Jag har för mig att det brukar sägas att bästa reklamen för bergsguiderna är att passera kyrkogården för de som omkommit på berget.

Nåja, nog om det. Lycka till och skriv en rad när ni är hemma!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Natbea Tour de Mont Blanc- nybörjare Trekking 14
Sten A Ek Mont Blanc/Monte Rosa? Trekking 12
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
callemilla TMB Tour Mont Blanc Trekking 1
aterkommer Resefixare Mont Blanc???? Trekking 3
Joakim Ambrosson Mont Blanc Trekking 3
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
Juventus88 Mont Blanc Trekking 3
Anna Asplund Mont Blanc på sommaren? Trekking 3
wmthned Vet ni något ? Mont Blanc du Tacul - 4248 m Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
KarolinaS Tälttur i Franska Alperna och Mont Blanc Trekking 4
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 1
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 20
crest Mont Blanc Trekking 4
HidingHiking Mt Blanc - Bestigning Trekking 2
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
danne_doppsko Tältning på Mt Blanc Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
Performance Mount Blanc Trekking 2
pajaflow Monte Blanc Trekking 3
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
wmthned Mt Blanc Range: The Buet 3100 m Trekking 4
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
mellgren Mt Blanc Trekking 5
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
oddball camino de santiago, igen, några praktiska frågor Trekking 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.