Resefixare Mont Blanc????

Vi är några stycken som vill bestiga Mont Blanc. Har några frågor:
1. Vilken researrangör är lämplig till detta?
2. Hur bra bör man vara på att klättra?
3. Hur vältränad bör man vara?

Tacksam för svar.
 
Mt blanc

Hej Peter!
Tänkte fatta mig kort och inte krångla till det i svaren.
1. Finns massor av arrangörer om du söker på nätet, vilken som är bäst vet jag ej. Men jag åkte med franska ucpa vilket jag kan rekommendera. Bra pris, gott om tid och för acklimatisering
2. Klättra behöver du ej kunna om du går normalleden. Däremot bör man ha koll på stegjärn, isyxa och rep. Detta lär du dig även under acklimatiseringstiden
3. Du behöver inte vara extremt vältränad men bättre än medelsvensson. Orkar du springa en mil utan större problem så ska det nog inte vara några problem. Det är vädret och god acklimatisering som kommar att vara avgörande..
mvh jimmy
 
För normalleden franska sidan:
1. Vilken researrangör är lämplig till detta?
Känner tyvärr inte till någon, men det bör inte vara svårt att hitta sådana arrangörer (frågan är mer till vilket pris och kvalité).
2. Hur bra bör man vara på att klättra?
Ingen egentlig klättring. Det är trevligt med någorlunda balans och koll på fossingar+stegjärn strax
under Gouter-stugan samt på kammen mellan "dromedary humps" och toppen.
3. Hur vältränad bör man vara?
Instämmer i föregående inlägg - "över medelsvensson". Kanske med betoning på att kunna hålla kroppen i arbete under lång tid men inte så intensivt (hellre seg än snabb) och kunna gå energieffektivt. :)
 
hær kommer mina tips: gå in och søk på chamonix+guide. dær bør du få upp(rættstavat?): compagine des guides des chamonix. har haft guide dærifrån 2 gånger(samma guide) och de har høg kvalitet.

din form bør vara uthållig men med møjlighet att kunna axelerara(stavfel?) fort om en riskfyld situation uppstår. någon sæger : du skal kunna springa en mil. min mening om det ær: løjligt! pga 1, du skal inte spring en mil. du skal gå kanskje 4 mil(vet inte hur lång just den turen ær
2, hur lång tid tar det å springa en mil, 45 minuter? mont blanc tar på toppdagen mellan 12 och 18 timmar beroende på vilken væg ni tar, føre, væder och eran form
3, nær du springer en mil har du joggeskor, shorts och tshirt. inte på mont blanc! nær jag trænar infør en fjælltur så packar jag sæcken ca 5 - 8 kilo tyngre æn førvæntad vikt på fjællet(højde gør sitt) sen går jag! så långt som møjligt. gjærna i terræng.

klæætring blir det inte mycket av men en klar førdel att du kan hantera stegjærn, rep och yxa. førsøk oxå om du inte kan det från før med ræddnings system før glaciærsprickor.

detta ær mina helt personliga tankar och någon annan skakar sækert på huvudet nær dom læser detta. men det funkar før meg.

robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Natbea Tour de Mont Blanc- nybörjare Trekking 14
Sten A Ek Mont Blanc/Monte Rosa? Trekking 12
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
callemilla TMB Tour Mont Blanc Trekking 1
Joakim Ambrosson Mont Blanc Trekking 3
EmmaNivert Går det att vandra runt Mont Blanc i början av juni??? Trekking 0
Juventus88 Mont Blanc Trekking 3
Anna Asplund Mont Blanc på sommaren? Trekking 3
wmthned Vet ni något ? Mont Blanc du Tacul - 4248 m Trekking 0
johankarlsson Nagon som vandrat upp pa Mont Blanc i juni? Trekking 2
KarolinaS Mont Blanc igen Trekking 4
KarolinaS Tälttur i Franska Alperna och Mont Blanc Trekking 4
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 1
Martin Gidlund Cykla till Mont Blanc Trekking 20
crest Mont Blanc Trekking 4
HidingHiking Mt Blanc - Bestigning Trekking 2
zzeezz Vill du med till Mt Blanc i Juli? Trekking 9
danne_doppsko Tältning på Mt Blanc Trekking 1
Anna C Bestiga Mt Blanc Trekking 18
Performance Mount Blanc Trekking 2
pajaflow Monte Blanc Trekking 3
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
wmthned Mt Blanc Range: The Buet 3100 m Trekking 4
motumba Tälta på Mt Blanc?? Trekking 3
mellgren Mt Blanc Trekking 5
01234 Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa Trekking 4
plingis30000 Tillåtet att tälta i Frankrike, Mt Blanc...?? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.