Mont Blanc i Juni?

Någon som har någon erfarenhet av att bestiga Mont Blanc i juni?

Jag och en vän planerar att bestiga berget i mitten av Juni men hittar tyvärr ingen information om detta?

Är det möjligt att bestiga berget i juni? eller är det kanske dumt?

De flesta verkar bestiga berget i Juli-augusti-september men då har vi tyvärr ingen semester varför det är ett måste att göra detta i JUNI.

Snälla kom med lite tips och råd, börjar bli desperat...
 
Visst går det att bestiga mt blanc i juni. Speciellt slutet av juni blir allt mer vanligt.. Efter midsommar är en bra tid och det är mycket mindre folk än senare på sommaren.

God tur
 
Tidigt på säsongen men Gouter och Tete Rousse verkar öppna från 1 juni. Hittar inga tider på linbanan till A d Midi mellan 2 juni och 30 juni. Inga öppettider på Cosmique då heller. Men jag googlade lite kort bara.
Ni lär få mycket snö. Håll koll på lavinvarningar. Om guiderna inte går ska ni nog hålla er inne.
 
Besteg MB månadskiftet juni/juli förra året. Bra väder, varmt och relativt lite folk. Kör pm så kan jag berättta fler detlajer.
 
Tack

Tack för informationen! Kom gärna med mer tips.

Vi planerar att bestiga MB i mitten av Juni.. De guidade turerna börjar runt midsommar så vi är kanske ute lite tidigt?

Hur kör jag PM och vad är det för något?
 
Tack för informationen! Kom gärna med mer tips.

Vi planerar att bestiga MB i mitten av Juni.. De guidade turerna börjar runt midsommar så vi är kanske ute lite tidigt?

Hur kör jag PM och vad är det för något?

Testa lite Power Metal och se om det händer nå;) Nä, allvar: personligt meddelande, maila crosstjeck för mer info...
 
Jag åker med min pappa runt 12 juni i sommar. Det är normalt inga problem. För tre år sedan kom vi ner vid midsommar. Då var det kanonförhållanden och fint väder hela tiden. Sommaren efter det var jag nere i slutet av sugusti. Det var också bra men om sommaren varit varm (som de senaste åren där nere) så är det snarare bättre förhållanden tidigt på sommaren. Lavinfara kan det vara hela sommaren då mycket av nederbörden kommer som snö över 3500m hela året. Det är normalt inge större problem i juni än juli. Att det är lite mer snö kvar på glaciererna gör snarare erat jobb lättare. När vi var nere hade vi större problem med vädret i augusti då åkskan kom tidigare på eftermiddagen.
 
Jag planerar att gå en kurs i alpinism via ucpa i juni och hade sedan tänkt bestiga Mont Blanc runt den 16/6. Är det någon som är där då som är intresserad av sällskap mot toppen?
 
kombinera

Jag planerar att gå en kurs i alpinism via ucpa i juni och hade sedan tänkt bestiga Mont Blanc runt den 16/6. Är det någon som är där då som är intresserad av sällskap mot toppen?

Det går ju att kombinera: UCPA har ju (eller har haft - nu är ju Argentiere.-centret stängt för renovering) 2veckors-aktivitet där man lär sig grungläggande alpinism och sedan bestiger MontBlanc - gick den för drygt 10 år sedan och mycket nöjd. Med UCPA får du sällskapet till toppen inkl guide på köpet

/Patrik
 
Det går ju att kombinera: UCPA har ju (eller har haft - nu är ju Argentiere.-centret stängt för renovering) 2veckors-aktivitet där man lär sig grungläggande alpinism och sedan bestiger MontBlanc - gick den för drygt 10 år sedan och mycket nöjd. Med UCPA får du sällskapet till toppen inkl guide på köpet

/Patrik

Jag ringde och pratade med UCPAs kundtjänst och kvinnan i luren sa att de kräver en grundkurs i alpinism innan man får delta i deras mont blanc-paket på två veckor. Jag tycker det blir på tok för dyrt (ca 20´000kr totalt). Saxat från deras hemsida ang mont blanc-paketet:
"Man ska ha gjort minst en veckas alpinism med UCPA..."...

"Man kan på plats ej byta till en annan aktivitet om man inte har den nivå som erfordras och man får inte lov att inte deltaga vid för låg nivå. "
Vågar inte boka ifall de anser att ens klippklättringskunskaper är för låga. De kan ju tolka "nivån" lite som de vill och då står man där 15k fattigare.
 
Jag ringde och pratade med UCPAs kundtjänst och kvinnan i luren sa att de kräver en grundkurs i alpinism innan man får delta i deras mont blanc-paket på två veckor. Jag tycker det blir på tok för dyrt (ca 20´000kr totalt). Saxat från deras hemsida ang mont blanc-paketet:
"Man ska ha gjort minst en veckas alpinism med UCPA..."...

"Man kan på plats ej byta till en annan aktivitet om man inte har den nivå som erfordras och man får inte lov att inte deltaga vid för låg nivå. "
Vågar inte boka ifall de anser att ens klippklättringskunskaper är för låga. De kan ju tolka "nivån" lite som de vill och då står man där 15k fattigare.

Första veckan går de igenom grundläggande kunskaper så har lite svårt att se varför det krävs en veckas kurs innan. Läs på lite innan om att gå med kortrep/inknytning och du kommer få tillräckligt med kunskap av att gå med stegjärn/rep veckan innan bestigningen. Bör tänkas på att det är smalt, exponerat och mycket folk så är du inte bekväm med att använda stegjärn på smala kammar kommer det kännas lite mentalt jobbigt. Normalleden är inte tekniskt svår men stuntals exponerad och med nivå handlar snarare att du är i bra form för att orka ta dig upp.
 
Jag ringde och pratade med UCPAs kundtjänst och kvinnan i luren sa att de kräver en grundkurs i alpinism innan man får delta i deras mont blanc-paket på två veckor. Jag tycker det blir på tok för dyrt (ca 20´000kr totalt). Saxat från deras hemsida ang mont blanc-paketet:
"Man ska ha gjort minst en veckas alpinism med UCPA..."...
Grundkurs i alpinism för att delta i det programmet? Sjukt. Jag läste programmet och det finns inget med alpinism att göra. Lite glaciär vandring, snökunskaper och aklimatisering, sen en brant och exponderad vandring bitvis längs fasta rep för själva bestigningen. Vad ska man med alpinismkunskaperna till? Vad jag kan se gör man ingen klättring alls under de där två veckorna. Andra guidbyråer kräver inga som helst förkunskaper för ett paket, varför ska UCPA kräva det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1
donga Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...