Mont Blanc Förhållanden Juni!

Ska till Chamonix I början av Juni och undrar lite hur snöförhållanden mm är om man vill bestiga Mont Blanc. Har hört att risken för stenras kan vara mindre men istället kan det bli problem med mycket snö/laviner ...
Funderar på att ta Gouterleden upp och kanske leden över tacul och Maudit ner om snöfårhållandena tillåter. Är det någon som har lite koll på förhållandena och vilken led som bör vara säkrast den här tiden?? //MVH Martin
 
..

Ska du dit själv?
Har också funderat på Mt. Blanc den här sommaren. Är grön, men tror inte det vore nån omöjlighet att bestiga det berget.
 
Jag å en polare ska dit...Är inte så värst erfaren har vart där förut och försökt nå toppen en gång..Har bokat en guide då jag känner mig lite osäker för ev laviner och sprickor. Guiden tar 690 euro för 2 pers så de blir väll lite drygt 3 lax var för guiden.Acklimatisering ska dock fixa själv..Blir nog att gå upp till tete rousse tälta där. Sen upp på dome du gouter och sova vid gouterhut en natt så borde man vara förberedd för traversen sen. Lycka till med eventuell bestigning =) /MVH Martin
 
mer frågor

Hur gör du med utrustning, har du det redan?

Och ska du ta nån kurs i isklättrning eller liknande?
 
Re: mer frågor

onak; sa:
Hur gör du med utrustning, har du det redan?

Och ska du ta nån kurs i isklättrning eller liknande?

Tjenare! Har klättrat lite isklättring förut men jag ska nog försöka gå en klippklättringskurs innan det bär iväg(Inte för att de kommer bli någon klippklättring på MT Blanc direkt men för skojs skull) Vad gäller utrustning så är det sele och rep som saknas. Ska kolla om jag kan låna det annars blir det väll till och hyra istället. Kommer säkert att köpa grejer så småningom men det blir en del pengar och vill hellre sticka iväg på en tur än att lägg pengar på grejer känns de som =)
 
hallå.
jag har hort att den basta tiden for Mt Blanc ar i setpember då vader forhållandene ar stabila.
kan detta var riktigt. funderar på en fjalltur till hosten. någon som har några tips?

robert
 
Mt Blanc!

Hej! Hur har ni tänkt att resa dit? Jag ska vara i Chamonix Juni18.. ska bestiga toppen om allt går bra:)
Om ni har lust kan vi resa tilsammans kanske!
Jag är inte flexibel med datumet, ska möta ett team där nere:(
Hör av dej!
-Christofer
 
Robert..September har jag också hört är bra.. Anledningen att det blir juni är att det är enda möjligheten tidsmässigt. Sen rent utseendemässigt tycker jag de är vackrare med lite mer snö på berget när man är där. Juni är ju inte direkt högsäsong heller så inte så mycket folk på berget samtidigt får man hoppas.

Christoffer. Vet inte riktigt vem du syftade på men vi åker den 8 juni. Har beställt flygbiljetter.. Toppförsök 11-12 ..

/MVH Martin
 
Synd på datumet ...

Hade tänkt åka ner någon gång under juli månad. Saknar klätterpartner. Provar med en utländsk klätterpartnersida. Någon som har erfarenhet av en sådan?
 
Angående kostnad för guide

Hej

Kom precis tebax från Cham och vi lyckade inte få bra väder för att nå toppen på Mont Blanc när vi ville. Vi gick dock upp på du Tacul som var helt ok som tröst.

Guiden för Mont Blanc kostar mycket rikigt 690 EUR men det tillkommer 80 EUR/pers för en förberedelsedag med stegjärn och isyxa på Mer de Glace. Om man inte har rikigt erfarenhet tar dom inte med dig upp om man inte gjort denna dag. 230 EUR tillkommer för logi, liftkort och tåg för 2 pers och guiden (som man betalar för). Totalt blir det 1080 EUR för två personer.

Detta framgår i broschyren som man får innan man hyr guide i Mansion de Montange.

Hoppas det hjälper hjälper till lite i föreberedelserna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
ERI Traverse du Mont Blanc Alpin / Bigwall 0
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
Mont Blanc - Aiguille du Midi Alpin / Bigwall 4
2117 kartor, Mont Blanc-massivet Alpin / Bigwall 1
Mont Blanc, reskompis v16-17 Alpin / Bigwall 0
Mont Blanc Alpin / Bigwall 13
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 1
Mont-Blanc sommar 2000 Alpin / Bigwall 0
Vinterbestigning Mont Blanc Alpin / Bigwall 3
2117 Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
Trevliga rutter i Mont Blanc massif Alpin / Bigwall 1
donga Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.