Mönster

Vanligaste tipset är ju att sprätta upp sin utslitna favoritplagg. Annars lär ju all försäljning av mönster för befintilga modeller vara förbjudet.

fundering

Som framkommit tidigare så hade ju klättermusen en gång i tiden kläder att sälja i byggsats... vet inte om det var färdigklippta bitar eller om man fick klippa själv... fick man det så måste det ju onekligen funnits mönster till så de kanske kan sälja några mönster. Vem vet?

// Martin

Oj vad godis

Oj vad mycket intressant det finns att läsa och köpa på justmakeit.com.

Tack Åke.

Per Brune / just ny i sytagen med ny symaskin

Klättermusen ”gör det själv satser”

Om inte minnet sviker mig (vilket händer ibland) så bestod Klättermusens ”gör det själv satser” av färdigklippt tyg men också tråd spännen mm. Det var före min tid som amatörsömmare, men en långfärdsskridskotjej jag känner sydde en anorak i ett kopparfärgat tyg, och köpte nog rubbet som ”byggsats” från Klättermusen. Hon använder anoraken fortfarande (bra kvalité).

Per Brune /nu återgår jag till symaskinen

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Egna modeller är ej förbjudet.

Att exakt rita av t ex en klättermusenjacka är helt ok för eget bruk. Att ge bort mönstret är heller inte förbjudet, men man får ej tjäna pengar på andras mönsterskyddade plagg och prylar.

Sedan kan man alltid göra som kineserna. Ändra lite på några detaljer och mått och vips har man en egen jacka.

Till egna plagg snor jag detaljer med glädje.

Lycka till
Anders

Angående Klättermusen

Klättermusen har som sagt tidigare sålt halvfabrikat, men det var tydligen väldigt länge sedan. Har pratat med dem angående mönster och tyger, och där har man inget att hämta som hemmafixare. Tyvärr.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.