Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten

Hej!

Jag sitter här och planerar lite inför sommarens vandringar. Jag är bland annat sugen på vandra från Vajsaluokta in till Kutjaure och sen följa Sieberjåhka in till sjöarna Stibokjavrre och Galbejavrre. Sen vidare till Amasjavrre och ner till Hellemobotn. Efter det är de lite oklart om de blir nordkalottleden tillbaka till Vajsaluokta eller om jag ska försöka hitta en båt mot Lofoten.

Men till den stora frågan vet någon om det är möjligt att vandra till Hellmobotn den vägen? har försökt söka både här på utsidan och på norksa fjellforum.no men hittar ingen info om det.

Bifogar en kartbild.

Bilagor

• sommar 2016.jpg
    sommar 2016.jpg
    80.5 KB · Visningar: 1,139
Vi kom norrifrån samma väg som du tänker gå. Just vid södra änden av Amasjavvre mötte vi vertikala hällar som var 2-5 meter höga. Tack vare att det var torrt lyckades vi slingra oss genom dessa väggar. Jag föreslår att du går söder om toppen 1102. Grundsten föreslår att man går mellan Galbejavvre och Stibokjavvre och sedan rundar Rähtjattjåhkå.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Okej! Jag misstänkte att det kunde branta väggar där. Men då vet jag det och jag vet också att det finns en väg som är föreslagen och bättre. Tack för svar

Jag gick i passet mellan topp 1102 och Rähtjattjåhkå den 19:e augusti i år. Det var inte besvärligt, men jag fick ta det lite försiktigt eftersom det duggregnade. Jag var på väg från Retgatdalen i Norge till Rähtjatjávrre i Sverige. Din rutt skulle fungera fram till västra sidan av Rähtjatjávrre. Därefter kan man välja nämnda pass till Retgatdalen och Hievstenjávrre, i stället för södra sidan av Amasjavvre. (Finns bilder i min artikel NORRA PADJELANTA).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips