Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta?

Jag hyr en lägenhet i ett äldre hus som förutom charmiga detaljer som hög takhöjd och vackra trägolv tyvärr även lider av en källare som står och blir fuktig under vintern och där är mitt förråd placerat.

Hyresvärden varnade mig men sa att det gick bra att placera saker i källaren bara man ställde dem långt från fönstren, men trots att jag följt denna rekommendation är jag inte imponerad av den starka doft som satt sig i mina ryggsäckar.

Förutom doften blir jag även irriterad i halsen av att handskas med dem så jag kan inte tänka mig att det är något annat än mögel eller annan svamp som bosatt sig i dem.

Som första lösning har jag handtvättat med tvättmedel, borste och trasa, sköljt av noga i duschen och torkat ordentligt. Det blev bättre, men inte helt bra, så nu är jag nyfiken på om någon kanske sitter på några vassa tips för att få bort vad det nu är som satt sig i vävarna?

Fyll ett badkar , 200L vatten.
Häll i 0,2 dl klorin.
Lägg i blöt en 10 minuter , se till att röra om den i vattnet så den blir genomvätt i axelbandsmuffar m.m

Sen sköljer du ur ordentligt med duschslangen.

Du kan ju tvätta den en gång till efter det för att bli kvitt döda substrat

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Eller prova vad jag gjort med säckar som varit omöjliga att vistas nära - Baltoron var värst hittils (antagligen indränkt i permethrin eller deltamethrin eller något annat allt-annat-än-nice för oss häruppe i norden):
Kör en runda i tvättmaskinen. 40 grader skontvätt för lindriga fall brukar fixa det mesta. (En riktigt illa varande gammal mögeldrabbad säck fick åka runt i 70 grader arbetsklädsel-tvätt!) Avslut med friskt parfymerat sköljmedel är overkill...
/Odd

Jag skulle nog trycka in den i tvättmaskinen och köra +60-70grader bomulls tvätt. Många maskiner har speciella program så den ska håller tempen i vattnet för att just tvätta riktigt skitiga saker. Och det behövs ingen klorin eller andra elaka medel för mögel i kläder. Riktigt varmt vatten och vanligt tvättmedel räcker.

Kolla med en båttillbehörsfirma det finns många produkter till att tvätta bort mögel från båtkapell.

Jag har fått rätt bra resultat med såpa i tvättmaskinen och flera tvättar. Mögligt canvas som legat i båt. Frågan är väl vad ryggan tål.

Blötlägg med såpa i vattnet skura med rotborste om det är utsidan som har mögelfläckar. Däremot kan insidan om den har polyuretanbeläggning vara nötningskänslig.

Skölj under dusch. Ättika är bra tips mot lukt men späd för att inte förstöra färgen på ryggsäcken.

Thure

Stort tack för all respons!

Jag börjar nog med maskin och ser hur det går. Jag tror stora maskinen i tvättstugan bör svälja även största säcken utan problem.

Återkommer med resultat när det är gjort.

Maskin gick bort tyvärr. Även den större maskinen visade sig vara för liten.

Provar husmorskuren vitvinsvinäger på en av säckarna ikväll och det verkar lovande, även om min näsa så klart inte är den bästa direkt efter applicering.

Blomspruta gjorde appliceringen smidig. Får se hur det går i slutändan.

Kan rapportera att det gick jättebra till sist.

Jag blandade 50/50 vatten och vitvinsvinäger i en spreyflaska. Första appliceringen snålade jag lite och fick ingen jättebra verkan men när jag sedan var mer generös och såg till att varje väv blev helt genomdränkt så ersattes all källardoft av vinägerdoft. Efter två ordentliga sköljningar och torkningar är vinägerdoften borta och säckarna fräscha igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips