Modifiera torrdräkt

Jag har en Stohlquist torrdräkt som jag är nöjd med. Den saknar dock huva, vilket i och för sig är bra vid rollövningar, dylikt. Vid dåligt väder och vid lite längre överfarter så tycker jag dock att det är skönt med en huva.

Funderar på om man själv kunde modifiera dräkten genom att exempelvis runt halskragen sy/limma dit ett kardborrband och försöka hitta en passande huva som med andra ord kan sättar på - tas av efter behov.

Någon som har förslag på lösning? Eventuellt en passande huva att sälja?

Thomas

Huva köps enklast i en dykbutik. Det finns 2 olika sorter, dels en utan krage och så en med krage som är avsedd att limmas på dräkten och det är den du ska ha om du ska montera den med kardborre. Jag ska själv göra samma sak inför vintern då latexhalstätningen blir kall och kyl halsen.

Jag rekommenderar att du köper en huva för helmask då den tätar mot ansiktet också.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför kardborre? Huvorna flyger ju inte av av sig själva?
Om du vill ha bekvämare huvor gjorda för att användas ovanför vattnet med ett och annat ofrivilligt dopp. http://www.surfers.se/sv/shop/vatdrakter/huvor.htm

Edit.Kanske inte var neoprenhuva du menade förstod jag nu...

Jag var nog inte tydlig nog vad jag var ute efter. Alltså inte en neoprenhuva. Det har jag redan och använder vid rollningsövningar.

Den typen av huva jag är ute efter är något som liknar den jag har på min Kokatat jacka. Dvs, en tunnare model som håller mig torr mot regn och skyddar mot blåst.

en sydväst kanske? ;)
250px-Suedwester_wd_b173a.jpg

Mössan nedan

ser spännande ut. Men räcker justerbarheten om man som jag är tjockskallig (hattnummer 62)

Thure

Bilagor

• 12349.jpg
    12349.jpg
    29.1 KB · Visningar: 717
Hej,

är ute i liknande ärende. Jag har en Kokatat torris utan huva men känner att när det blir riktigt busväder skulle det vara bra med något som skyddar mot vind/regn/snö (inget för rollövningar då alltså). Helst skulle den sys fast i dräkten så att den alltid är med, alternativt fästas med karborre.
Hur gick det Thomas, kom du fram till nåt? Provade du den där Sandiline?

Kanske man man annars lämna in dräkten till någon som är bra på att sy i gore-tex och låta göra en huva?

/Måns

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips