Modifiera ett Thermarest?

Hallåj.

Jag har flera olika liggunderlag för uteliv. Det jag använder mest för senvår/sommar/höst är en lättviktsluftmadrass med sju celler. Fördelen är låg vikt (ca 500 g), och mkt kompakt när den är ihopvikt. Har aldrig upplevt det som kallt och det är mkt bekvämt. Nackdelen är att ventilerna är kassa, det tar rätt lång tid att fylla och ändå lägre tid att tömma pga "klämventiler".

Jag har även ett Thermarest av standardmodell med ca 8 år på nacken. Det är förstås bekvämt, men då jag tycker det är väl skrymmande och tungt följer det sällan med, så den komforten gör liten nytta i förrådet.

Till min idé och fråga: Hur ser fyllningen, "skumgummit", egentligen ut i ett Thermarest? Är det fastklistrat mot yttermaterialet eller sitter skumgummit löst?

-Jag överväger nämligen helgerånet att klippa upp liggunderlaget nertill vid fotänden (änden utan ventil), ta bort fyllningen och sedan försluta det med maskinsöm och lim/tätning! Troligen använder jag ett elastiskt marinspackel som jag förut lagat såväl hål i detta Themarestet som cykelslangar med.

-Fördelen skulle vara att liggunderlaget bör bli ganska mycket lättare (hur mycket månntro?), och mycket kompaktare ihoppackat.

-Nackdelar blir det förstås också några; Man får blåsa upp det själv, det isolerar lite sämre och med återförslutningen blir det ca 5 cm kortare.

-Är det någon som provat detta? Någon som åtminstone vet om fyllningen sitter fastlimmad? Tips för hur göra bästa återförslutning är också välkomna. Om jag har 0% chans att lyckas är det ju lite onödigt att sabba det.

Jarl.

Lättare???

Prova att ta med mindre skit så kompenserar du nog vikten som Ni skulle vinna. Allvarligt talat. Träna lite så orkar nog dem få gram som Ni skulle utvinna.

/H

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
INTE

Det verkar vara ett alldeles utmärkt sätt att totalt förstöra ett bra liggunderlag. När du blåst upp det kommer du att ha en synnerligen obekväm bautakorv som inte gör dig glad på något sätt. Möjligen kan du använda den som ponton eller ge till barnen att leka med i vattnet.
Skumplasten inuti väger inget i jämförelse med själva väven.
Om du inte vill ligga på det så kanske det går att göra en stol av det istället.

Tack för positiv feedback. :p

Är långt ifrån otränad eller lat, tycker dock som många andra att det är trevligt med lätt, kompakt och funktionell utrustning.

Risken att sabba gamla grejer jag ändå sällan använder är jag beredd att ta. En viss "korvrisk" kan det nog finnas, men det förutsätter väl att man blåser upp det alldeles för mycket?

Någon som vet? Sitter fyllningen fastlimmad? Vad väger den? Gissa kan jag ju göra själv.

Den sitter fast.

Hej.

Man kan ju dra lite logiska slutsatser. Eftersom det inte blir korv, även är man blåser in extraluft, så måste det vara något som håller ihop över- och undersida. Med andra ord fyllningen sitter fast. Annars så skulle den ju glida runt och så också.

Detta att över och undersidan sitter ihop gör att det inte blir helt platt där du ligger heller. Luften har ingen annanstans att tag vägen och stannar kvar under dig. Om du tar bort fyllningen på det sätt du beskriver, och inte blåser upp liggunderlaget som en pontån. Då kommer luften helt enkelt att pressas upp på sidorna om dig och du kommer att ligga platt på backen. Man kan nog tänka sig bilden av dig i en gummibåt utan botten och det är ju inte riktigt så man vill sova...

Måns

Det är inte bara en logisk slutsats att skumgummit sitter fast - det är ett faktum Kolla i din friluftsbutik, de brukar ha ett visningsexemplar.

Men istället för att förstöra det så kan du skicka det till mig, jag betalar frakten!

indén; sa:
Det är inte bara en logisk slutsats att skumgummit sitter fast - det är ett faktum Kolla i din friluftsbutik, de brukar ha ett visningsexemplar.

Men istället för att förstöra det så kan du skicka det till mig, jag betalar frakten!

Ok, jag tror er. Får väl inse att det är bättre att låta det vara, trots att jag är klåfingrig som få...

Jag gör tvärtom istället, skaffar alltså sex till Thermarest, skär loss ventilerna och sedan försöker jag montera dessa på min fina lilla lätta luftmadrass! (lugn-denna gång skojar jag bara)

-Men allvarligt talat, finns det någon tillverkare med lättviktsluftmadrasser som har lika bra ventiler som Thermarest? Helst med sammanbundna kanaler också, för mindre meckande med jämnt tryck.

Jarl.

PS Tobias, om inte kompisens Jämthundar vill ha det i hundgården kanske du får det...DS

Kanske en lösning...

Om du vill ha ett liggunderlag med therm-a-rest ventiler fast lättare så kan du titta på deras andra modeller.
Sälj det som du har nu och använd pengarna (du behöver nog lägga till lite) till att köpa någon av deras lättviktsmodeller som har utskuret skumgummi.

/H

Köp en lös ventil.

Ett litet tipps bara. Om du nu är så klåfingrig som du är, varför inte bara köpa en lös therm-a-rest-ventil och försöka montera dit på ditt andra vad det nu var du sov på. Lyckades byta ventilen på mitt therm-a-rest när hunden hade ätit upp den andra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips