Modifiera brännarmunstycke på gaskök, risker?

Hej!
Jag funderar på att göra ett större hål i munstycket på min trangia gastillsats brännare. Jag undrar om det finns någon risk med att göra hålet större, alt skruva ur munstycket och elda. Kan gasbehållaren explodera? jag funderar om gasen kan antändas i behållaren om hålet är för stort? jag antar att det inte kan ske, men vill vara på den säkra sidan Jag har byggt en annan brännare än den som följer med, och är ute efter att få upp gasflödet / effekten. det bör väl tilläggas att jag inte ska använda det som friluftskök.
 
Kan du inte använda multipla munstycken istället? Då borde det ju bara vara gaskällans kapacitet som utgör begränsningen. Du får gärna förklara vad du tänkt hitta på.
/R

Ps. Senast jag själv umgicks med liknande tankar så skulle jag bygga en hemmagjord gasturbin av en Dieselturbo. Det stannade på projektstadiet mest eftersom jag tyckte att det hela hade lite för stora pyrotekniska kvaliteter.. Ds.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-04-19 kl 17:59]
 
ruovatj; sa:
Hej!
Jag funderar på att göra ett större hål i munstycket på min trangia gastillsats brännare. Jag undrar om det finns någon risk med att göra hålet större, alt skruva ur munstycket och elda. Kan gasbehållaren explodera? jag funderar om gasen kan antändas i behållaren om hålet är för stort? jag antar att det inte kan ske, men vill vara på den säkra sidan Jag har byggt en annan brännare än den som följer med, och är ute efter att få upp gasflödet / effekten. det bör väl tilläggas att jag inte ska använda det som friluftskök.

Hmm frågan du ska ställa dig är vad leder det till att hålet blir större? Ökar flödet då? Får du bättre förbränning?

Flödet i en gasbrännare torde styras av gasens partialtryck vid given temperatur och en ventil. Om du ökar storleken på ett munstycke efter ventilen kommer ändå bara samma maximala mängd bränsle att strömma ut då förmodligen med en lägre hastighet (större genomströmningsarea). Det kan iofs påverka förbränningen av gasen när den blandas med luft men inte med säkerhet till det bättre.

Vad det gäller risker; risken för att få flammor i gasbehållaren ser jag som minimal vid normala temperaturer. Dock skulle jag uppmana till försiktighet gällande gasmodifiering om man inte exakt vet hur köken fungerar.
 
Undrar om inte resultatet bara skulle bli för "fet" blandning och sotande låga?

En kompis råkade sätta stadsgasmunstycken i en spishäll han skulle köra på gasol. Dessa munstycken har jättehål. Resultatet blev gula lågor halvvägs upp i taket.
 
Ja som flera har påpekat så är ju blandningen gas/luft väldigt kritisk. Tittar man på multifuelkök så har de oftast olika munstycken för olika typer av bränsle. Att använda ett större munstycke än avsett ger aldrig högre effekt utan bara mer sot (sämre förbränning).

Ska man få högre effekt måste brännaren antagligen byggas om helt, så man får både mer bränsle OCH mer luft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam modifiera haglöfs alaska Gör det själv 23
Brune Modifiera/förbättra Lundhags Core Gör det själv 2
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
KristianMattiasson Modifiera Gasolbrännare (Optimus) Gör det själv 5
sofiah Sy/ modifiera barnryggsäck Gör det själv 6
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.