Sy/ modifiera barnryggsäck

Min dotter har vuxit ur sin vandringsryggsäck (Lundhags Meteor). Den är både lite för liten och lite för kort i ryggen... Efter tips här på forumet har jag kommit fram till att jag får sluta söka efter något att köpa (för dyrt och framför allt för tungt) och försöka sy en själv alt modifiera en av de "skolryggsäckarna" som vi ändå har liggandes hemma. (Kan dock bli lite för små) Fick tips från Jörgen Fjäderlätt att använda en midjeväska som avbärarbälte...Tänkte mig att ryggan ska rymma en packning för en scouthajk eller en fjällvandring ca 25-35 liter. Dottern är ca 130 cm lång. Den ska vara lätt och gå att komprimera. Några tips på hur detta görs bäst? Är det någon som gjort något liknande?
 
Har du tittat i ryggsäckhögen på loppis/återbruk. Vi har hittat många under åren. Även barnryggisar till löjligt låga priser.
Att sy säck själv är inte så svårt, dubbel fällsöm är stark. Följ instruktioner eller en enkel modell. Sy på förstärkningslappar vid reminfästningarna. Se till att halsen får plats mellan bröstremmarna. Vill ni hålla säcken nära ryggen eller en bit ifrån? Två olika säckmodeller och dessutom nättyg til avhållet. Nöj er med tre yttre nätfickor och en yttre lockficka. När ni trimmat in den färdiga säcken trimma ner remmarna så att det inte blir en massa extra flärpar. Till Höftbälte rekommenderar även ego en höftvätska som slaktas.
go tur
 
Tack för tips. Det är kul att fundera och fixa. Jag älskar loppisar och ska se om jag hittar något som kan användas. Anders länk verkar också bra. Många tips som tillsammans nog blir en bra ryggsäck till vår lilla tjej.

För midjeväskan - är det loppis där med eller har ni tips på annat billigt ställe?
 
Till dottern i halvstor storlek hittade jag två höftväskor i en reakorg hos elektronikhuset, det tyska, då i tyskland, till 1/5 av fullt pris, far fick en kameraväska och dottern ett höftbälte båda till rätt pris.
 
Det verkar funka!

Har nu provat med midjeväska (från Biltema 39 kr) och dotterns skolryggsäck (Troll of Norway, 22 lit) Skolväskan har tidigare upplevts som baktung när den varit lastad, men med bättre stöd på höften och dessutom mer att packa i så blir nog detta den vinnande lösningen för nästa säsongs äventyr. Det finns dessutom inbyggt regnskydd. Det återstår bara att komma på hur jag ska fästa liggunderlaget, men kanske kan man få fast det mellan midjeväska och ryggsäck...
 
Liggunderlag är inte tunga så kanske kan du sy fast två öglor elastiskts snöre för fästande av liggunderlagstuben vertikalt. Vi kör på jysk. Det blir inte lättare och barnen tycks nöja sig med komforten.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.