Modifiera Gasolbrännare (Optimus)

Hej!

jag äger en Optimus Crux Lite brännare och fick för mig idag om det går att köpa en spritflaska med pump, samt slang o munstycke för att koppla på min Optimus Crux Lite, för att på så sett kunde få ett Multifuel kök.

är detta äns möjligt?
 
NEJ!!!
Det är inte möjligt och jag hoppas att du inte försöker heller. Det låter farligt!! Vill du ha ett "Multifuel kök" är det bättre att du investerar i ett sådant, eller lånar ett av någon.
 
Ja alltså tekniskt sett men då måste du på nått sätt få spriten/bensinen/dieseln till gasform innan du pytsar in den i brännar huvudet.

Upphettning med slinga över lågan.

Sen har du dock att munstycksstorleken skall passa bränslet för rätt blanding.

Så visst går det - som exempel ( PRÖVA INTE] ) - en gasflaska fylld med bensin , värmeljus under.
Bensin i gasform kommer lämna munstycket och därmed brinna.

Men som sagt om du frågar så testa INTE - det går att improvisera multifuelkök men utan kunskap så kan det bli mycket farligt - köp ett mf kök.
 
Det

finns brännare /tryckkök som med olika munstycken respektive strypningar kan klara gasol, bensin, fotogen och diesel. T ex ett gammalt Optimuskök 111 triple fuel klarar alkohol, bensin och fotogen.

Både alkohol och gasol i samma brännare känner jag inte till. En gasolbrännare saknar mycket för att förånga och reglera tryck och flöde av vätskebränsle. Egna försök kan ge explosioner.

Thure
 
Optimus 111 klarar diesel också, jag kör inget annat längre i köket, förvärmer med samma bränsle och enda modifieringen är en glasfiberstrumpa nere i förvärmningsskålen som veke. Diesel är fö. perfekt att ha med sig ut, då har man ju tändvätska till lägerbålet samtidigt.
 
Det handlar om temperatur och omgivande tryck när ett bränsle är användbart med viss utrustning.
En homogen vätska brinner inte utan det är alltid avdunstningen (gasen) som brinner när det blandas med luft (lite syre) - kokpunkten på vätskan är viktig.

Med butan m.fl så har man normalt ganska hyfsad avdunstning nedåt några plus - propan går ju väldigt långt ned på den skalan.

En Trianga spritbrännare går ju t.o.m på matolja.....om det står på en spis/annan värmekälla.....så oljan gasar ur hålena - t-sprit gasar vid mycket lägre temperatur och gör det praktiskt användbart i fallet med t-brännaren.

Att bygga om ett rent gaskök till annat bränsle går ut på att se till att det kommer i gasform i rätt blandning till munstycket och brännarhuvudet - upphettning är en nödvändig del av detta för bränslen med lite högre kokpunkter än butan m.fl (som avdunstar friskt redan vid rumtemp)

Jmf vatten - det kräver 100 grader , olja mycket mera - sprit vid dom berömda +78 graderna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.