Moderna kajaker = äggskal?

1982 köpte jag direkt från Ingvar Ankervik i Västervik en VKV Lisa. Den hade då gått som hyrkajak och var ganska repig och sliten redan då.

Sedan paddlade jag mer eller mindre frekvent med den fram till 1999 då jag skaffade en sommarstuga vid norra upplandskusten med dess steniga stränder.

Från den tiden och de följande somrarna blev den ganska omilt behandlad i dessa steniga vatten men aldrig har jag behövt laga den p.g.a. att den fått repor vid kontakt med stenar.

I våras köpte jag en Artisan Millenium som jag nu använt på ungefär sammma sätt och nu har jag fått laga repor med gelcoat flera gånger. Repor som varit djupa nog för att vatten börjat sipprat in.

Kan man anse att det är normalt att en långfärdskajak idag inte klarar större påfrestningar utan att man faktiskt måste vara mycket aktsam så att man inte stöter på stenar vid landstigningar eller när man passerar områden där det kan finnas stenar strax under vattenytan?
[Ändrat av ulams 2004-08-23 kl 06:05]
 
Nejdå

Verkligen inte

Dom moderna polyestrar som jag vet ialla fall Trapper använder från Reichold är betydligt bättre än de som användes på 80-talet. Moderna polyestrar har samma värden som vinylester och epoxi. Dom är segare och spricker inte så lätt.

Kan inte tänka mig annat än att firmor som Kanotbryggan och VKV använder samma typ av polyester.

Kvaliten i en modern välbyggd kajak skall utan tvekan vara bättre än en 20-år äldre

Hans Friedel
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Lisan har i och för sig inte så mycket krafs på sig så jag skulle kunna gissa att laminatet på den är tjockare än vad det är på en nyare kajak men det låter ju konstigt antagligen har din kajak lagts lite tort något som gör laminatet svagare.
 
När jag har monterat nya däcksbeslag på äldre kajaker har jag märkt att gelcoaten är mycket hård, närmast som porslin. På nya kajaker är gelcoaten mycket mjukare. Om det är fråga om att gelcoaten stelnar med åren eller har gelcoaten som används idag andra egenskaper vet jag inte.

MVH
Lill-Klas

ulams; sa:
1982 köpte jag direkt från Ingvar Ankervik i Västervik en VKV Lisa. Den hade då gått som hyrkajak och var ganska repig och sliten redan då.

Sedan paddlade jag mer eller mindre frekvent med den fram till 1999 då jag skaffade en sommarstuga vid norra upplandskusten med dess steniga stränder.

Från den tiden och de följande somrarna blev den ganska omilt behandlad i dessa steniga vatten men aldrig har jag behövt laga den p.g.a. att den fått repor vid kontakt med stenar.

I våras köpte jag en Artisan Millenium som jag nu använt på ungefär sammma sätt och nu har jag fått laga repor med gelcoat flera gånger. Repor som varit djupa nog för att vatten börjat sipprat in.

Kan man anse att det är normalt att en långfärdskajak idag inte klarar större påfrestningar utan att man faktiskt måste vara mycket aktsam så att man inte stöter på stenar vid landstigningar eller när man passerar områden där det kan finnas stenar strax under vattenytan?
[Ändrat av ulams 2004-08-23 kl 06:05]
 
Nya material

Numera behöver man ju inte välja mellan bara plast eller glasfiber, det finns ju en hel uppsjö av material nuförtiden.
Prijon har börjat tillverka kajaker i prilite, ett material som väger ungefär hälften så mycket som plast men har kvar de hållbara egenskaperna. Dessutom är de inte så dyra.

Sen har jag sett någon amerikansk kajak i kolfiber fast den var ruskigt dyr.


Mvh, Pelle.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips