Mjuka kängor till nybörjare?

Hej,
Tänkte ge flickvännen långfärdsskridskor i present och har funderingar kring val av skridskor. Hon åker bra skridskor, men har ingen vana av långfärdsskridskor. Hon har ett par mjuka vandringskängor utan sulkant. Är det ett bra alt att satsa på ex.vis Skyllermarks "Viking" med bygel för tåfästet? Dessa har en typ av snowboardbindning som sägs kompensera för den mjuka skon.

-Har någon erfarenhet av mjuka kängor till långfärdskridskor eller allmänt goda råd inför köp?

Tacksam för hjälp!

mvh
Mats

tåfäste

Jag gjorde likadant till min fru, dvs köpte ett löst tåfäste på stadium för 99kr (om jag minns rätt) Det har funkat jättebra och jag var skeptisk till kvaliteten, men är possitivt överaskad. Funkar bra helt enkelt.

R

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skyllermarks Viking fungerar utmärkt med mjukare typer av skor utan sulkant. Det stora spännet stabiliserar vristen och ser till att hälen trycks ner i bakkappan vilket ger bra stabilitet. Även Lundhags har en liknande modell.

Lycka till

/Bo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips