Mitt nya kök

Hittade ett kök i ett skafferi hemma hos familjen. Trodde naivt nog att det skulle vara ett fotogenkök. Blev smått besviken när jag fick reda på att det var ett rätt kast spritkök med veke. Mina hittills totalt ofältmässiga tester har visat att: 1, det läcker vid transport, 2, det har rätt usel effekt, 3, det är rätt snyggt, det är ju mässing liksom, hur kan det bli fel? 4, det är ytterst känsligt för vind.

Dessutom matchar det min thermos (eller marackas beroende på hur man ser det) i tidsålder. Tyvärr fick det inte plats i mitt kokkärl, fast det kanske var tur, så slipper jag bli matförgiftad av utläckt t-sprit. Jag tror det kommer få följa med på ganska många turer framöver.

Bilagor

• radius.png
    radius.png
    99.3 KB · Visningar: 1,011
  • kit.png
    kit.png
    88.8 KB · Visningar: 1,010
Problemet är att det lilla gängade röret som handtaget skruvas fast i har spruckit, så nu har jag tömt det på sprit och väntar på att all alkohol ska förångas. Tanken är att mjukglödga röret och sedan dra ihop det och lägga lite silverlod i sprickan. Men det är ju lite nervigt att gå på med gassvetsen på en spritbehållare...

Frågan är ju om det överhuvudtaget är tänkt som kök? Min gissning är det tilltänkta användningsområdet är ett annat, därav den låga effekten och vindkänsligheten. Kanske mer lämpat för varmhållning av glöggryta eller liknande?

Bara fördelar med det köket. Lätt att tända, full effekt direkt och du kommer att få långa underbara raster innan det du försöker koka är klart.....
koivu

Helt underbar setup. En Unikabox till lunchen också så är du ju fit for fight på vilken stig som helst!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Frågan är ju om det överhuvudtaget är tänkt som kök? Min gissning är det tilltänkta användningsområdet är ett annat, därav den låga effekten och vindkänsligheten. Kanske mer lämpat för varmhållning av glöggryta eller liknande?

Instämmer. Och därmed har det ju mycket gemensamt med många prylar som säljs i friluftsbutiker. Mycket vikt i förhållande till nytta :)

Jörgen

Efter lite ytterligare funderande är det nog inte alls osannolikt om brännaren härstammar från ett gammalt kemi-lab eller liknande.

Nja, det är ett radius 40, så nog är det ett friluftskök. Det är ihoptagbart och väger förvånansvärt lite. Men godset är väldigt tunt, och bucklas lätt. Verkar finnas en del stovies som har det. Så mkt lägre effekt än ett trangia har det nog inte, men trangian får ju en viss draghjälp från vindskyddet. Det är bättre än min burkbrännare ska väl tilläggas. Men i jämförelse med ett fotogenkök från samma period bleknar det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips