Mitt Hilleberg Soulo

Hej allihop

Nu drar det ihop sig till storm på västkusten och Halland, så ett bättre tillfälle att hårdtesta mitt Nya Hilleberg Soulo kommer nog inte tillbaks på länge. (27-32m/s utlovat i byarna)

Efter att chefen skickat hem oss så blev det en snabb vända för att sätta upp tältet och jag inväntar nu de tuffa vindarna för att göra en intressant kväll och natt i tältet.

Skall verkligen bli ett äventyr fast det blir på låghöjd och detta Pris gör ju inte saken sämre för oss ägare och ni som funderar på Soulot.
http://hilleberg.se/sv/news/soulo-får-5-av-5-stjärnor-i-ireview-gear

Återkommer med en lägesrapport när stormen bedarrat....har dock ej tillgång till egen vindmätare men tips på avläsning mottages tacksamt. Jag bor norr om Borås.

/T

Senast ändrad:
Kul :)
Jag var själv sugen på att prova resa och ta ner tältet i lite vind, alltid kul att pröva live och när man inte är flera dagar ifrån till en varm stuga :)
Har du en vindmätare för att se hur mycket det blåser?
Kan ju säkert rycka rejält fast det blåser 10 s/m och upplevs som 20 s/m :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hoppas det går bra, men det gör det säkert.

Om det finns möjlighet att filma lite eller ta någon bild så tror jag många skulle vilja se!

Stormtestet blev tyvärr en flopp.

Först en klass 3 varning sedan sänkt till en 2:a för att så här i efterhand endast blivit ett stort ?

Jag hade aldrig över 18m/s i byarna och får återkomma med ett extremtest längre fram.

Däremot så blev det i alla fall väldigt blött och med blåst/spöregn så motsvarade det ett riktigt ruskväder men inget mer än så, golvet höll sig torrt trots att gräsmattan var rejält vattendränkt.

Du skulle ha tagit dig till Halmstad. Vi hade 45 m/s i byhastighet enligt sjöfartsverkets mätning på angöringsbojen. Annars blåste det i och för sig inte mer än 28 i medelvind och då bara under någon timma. Jag klurade dock på att försöka ta mig ut och testa mitt Hilleberg Saivo, men mörkret hann före. Kan man beställa storm i dagsljus för en gångs skull? Annars är idén ju klockren. Hitta en bra plats inför ett annalkande oväder och därefter smacka upp tältet. Nog så nyttig övning!

Den här vintern iaf början på den inom överskådlig tid mot slutet på december kan bjussa på massa blöta stormar från atlanten så länge inte vi får nått smaskigt blockerade högtryck....

Jag blev så inspirerad att jag tog och satte upp tältet jag också. Dessvärre (dumt att säga) blev det just inget av stormen här i Västervik heller. Skog som skyddade gjorde att det bara var i byarna det blev lite drag i tältduken. Då slog det rejält och flera gånger böjde den sig och slog mig i ansiktet.

Vi hade inte speciellt mycket regn och det som kom gjorde ingen skada. Noterade med tillfredsställelse att alla linor var lika spända som de var kvällen innan och allt fungerade denna gång. Ett par öronproppar gjorde att jag sov gott utan att störas allt för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips