Mink

Finns det många härinne som brukar fiska? å issåfall... -finns det många som ser Mink när de fiskar?
 
Skygga

rullbo; sa:
Finns det många härinne som brukar fiska? å issåfall... -finns det många som ser Mink när de fiskar?

De är normalt så pass skygga att de undviker fiskare i rörelse. Metar man i skymningen så kan de simma förbi riktigt nära.

Min erfarenhet kommer från Uppland kan tilläggas.

Hurså, förresten?
 
rullbo; sa:
Finns det många härinne som brukar fiska? å issåfall... -finns det många som ser Mink när de fiskar?


ja jag ser en hel del i stockholms-skärgård det kan vi nog tacka djurälskarna för men vad de inte tänker på är att de äter upp en hel del ägg.
fåglarna har inget skydd mot minken eftersom det inte minken är ett inhemskt djur nog hackat om "djurvännerna"
 
Södertörns skärgård finns det numera mycket mink i. Har flera gånger sett minken dyka ner, vara försvunnen ett tag och komma upp med en fisk. Skickliga fiskare. Men precis som i Stockholms skärgård går den tyvärr ganska hårt åt fågelbestånden, i synnerhet ejdern.
 
Blekinge skärgård

Mink har vi ganska gott om i den västra halvan av Blekinge skärgård. Men då är det ofta uppfödda djur som har rymt. Hela Listerlandet i Blekinge vimlar av minkfarmar.
Min bror blev en gång jagad av en mink nere vid vattnet, det var först när han kom ut på en brygga som minken inte vågade följa efter honom. Behöver jag tala om att vi andra höll på att skratta på oss. Det såg rätt så lustigt ut, då han som är nästan två meter lång sprang för livet med en liten mink efter sig.

/g
 
död mink

Jag hittade en död mink för ca. 10 år sedan vid Skillinge Udd badplats i Kungsör, har tyvärr inte sett några levande exemplar här i närheten. Har en kompis som påstod sig ha sett en mårdhund på Kungsudden i Kungsör för 3-4 år sedan...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.