kan man slå eld med 26C?
Du menar med ett sånt gammalt eldstål.
Seved
kan man slå eld med 26C?
Du menar med ett sånt gammalt eldstål.
Seved
Japp det är 1095 i mororna om jag inte minns fel. Ja ja du menar så ja. Jo det går säkert undrar om det inte har med hårdheten på stålet att göra. Eldslagsstål är väl rätt hårda. Om jag inte missminner mej så är det ganska mycket teknik att slå eld. He he jag har provat med blandat resultat.
Ha ha jag kan hålla med dej till viss del om vedhuggningen, men ibland är det de enda man har.
Seved
jaa.. jag kan väl inte säga att jag slår eld med mer än blandat resultat men jag tycker att det är en bra egenskap för en kniv av buschcraftmodell.. det har väl med både kolhalt och hårdhet eller, detta är inte mitt område..
när det gäller hugg och ved så slutade jag helt att hugga ved i skogen efter att ha läst yngve ryd's bok eld
kalla det överlevnad, bushcraft eller vad ni vill.. alla använder kniven olika, jag kan till exempel inte finna en enda anledning att hugga eller hacka med en kniv, inte heller att slå på den med andra redskap, jag anser att det är fel sätt att använda en kniv som är ett skärande verktyg.. nu finns det andra som gillar att hacka och hugga och tycker att en kniv är ett hugg och hackverktyg.. därför kan man inte säga att en överlevnad/buschcraftkniv ska vara på ett visst sätt utan den måste passa den aktuella personens sätt att arbeta med kniven.
Nja.med en kolstålsmora och en bit flinta slår du eld, det är väl 1095 i dom knivarna.. det är väldigt fältmässigt och stylish att slå eld med kniven.. betydligt mer buschcraftmässigt än att hacka o hugga..
1. No problem1. Va bra där fick vi en redogörelse för moror och stål.
2. Jo så här ser det ut, det är väl inte så jätte legerat, C-1,25 Si-0,22 MN-0,37 P-max 0,02 S-max 0,01 Cr-0,15 ....... Det är ett Uddeholmsstål
3. Jo jag har varit lite sugen på vanadis 4. Det går att köpa från Uddeholm skulle jag tro.
4. Är inte vanadis pulverstål.
5. Vad är det för sammansättning på Frei stålet.
1. No problem.
2. Hm OK. Misstänkte nästan att det var ett U-holmstål. Ser på pappret ganska ordinärt ut med undantag av kolhalten som är tämligen hög. Bör vara mycket slagsegt men något sämre rustat mot abrasiv nötning. Skulle tro att det beter sig liknande O1. Sedan är frågan vilken sort som är billigast att inhandla och vilket stål som är lättast att värmebehandla. Hur värmebehandlar du UHB 26C?
3. Låter kanon. Skulle vara mycket intressant med en Bushie i Vanadis 4 Extra! Eller för den delen en allroundkniv för fiske, jakt och camping med ett något smalare och långre fullt flatslipat blad med trailing point.
4. Ja. Det är ett pulvermetallurgiskt verktygsstål.
5. Tyvärr är den infon hemlig. Ingen vet således. Crucible gjorde bara en mycket begränsad batch som för många är en ytterst välbevarad hemlighet. Jag har bara hittat en handfull länkar på nätet och alla går till Blade Forums. Tydligen så finns det någon/några som sitter på några ton av det här stålet och som kan sälja till högstbjudande till enorma överpriser. Trots det matchar inte tillgången efterfrågan.
~Paul~
1. Tack för förklaringen!1. Ja det är kolhalten som .......
2. Ja vanadis 4 extra ska det nog bli framöver. Ja det passar alldeles säkert utmärkt till bushis.
3. Jaha trailing point ja. Det har jag alldrig gjort nån.
4. Ja precis som jag trodde.Här är en länk till vanadis stål. http://www.uddeholm.se/swedish/files/Vanadis4_swedish_001106.pdf
5. Det var tråkigt . Då är det inte så intressant.