Min packlista inför Mont Blanc

Jag och en kompis åker till Chamonix i elva dagar för att gå en en-dags-kurs, träna själva, ta några "förtoppar" och förhoppningsvis även ta oss upp på Mont Blanc när vi känner oss redo och acklimatiserade.

Vi kommer att tälta alla dagar, dels på camping och uppe på berget.

Tar gärna emot synpunkter på packlistan.

/Dick
 

Bilagor

  • Packlista Mont Blanc.pdf
    164.9 KB · Visningar: 747
Svårt att säga något när man inte vet vad ni ska använda uppe på berget och vad som kommer lämnas kvar.

Generellt sett så dumpa skalkläderna, jag klättrar i en merinoullströja och vindjacka med huva och har mer problem överhettning än kyla. Har dock med mig en tjockare syntetfodradjacka i ryggan och de dagar väderprognosen säger risk för regn på eftermiddagen och jag ska köra något längre slänger jag ner en tunn regnjacka. Har vandrar ner från berget dygnsur och kall en gång för mycket redan den här sommaren :) För längre turer där jag kommer vara uppe under natten brukar jag slänga med en fleecetröja också.

Jag skippar också gaitersarna, mina tunna sommar skor har visserligen inbyggda gaiters men kör utan dem annars också, om du är orolig för att få in snö i byxorna kan du dra på en bit bungeecord i nederkanten på byxorna och dra under skon.

Ska ni lämna tältet upp under dagen på glaciären? Skippa annars snötältpinnarna och använd stegjärn, isyxor, hjälmar etc.

PS: Hoppas ni inte tänker släpa med er termosen upp i bergen :)
 
Tack för dina synpunkter!

Det kommer att variera väldigt mycket vad vi tar med upp på berget respektive toppturerna. De nätter vi tältar på Col du Midi kommer vi lämna tältet uppe och lämna onödiga prylar vid bestigning av t.ex. MB du Tacul.

Skalkläderna är något jag dock aldrig skulle lämna då jag tycker den utgör basen vid alpin klättring. Inte sugen på snålblåst rakt igenom kläderna :)

Gaiters är något jag funderat över då jag inte använt det tidigare, men tänkte de kunde va ett bra skydd för byxorna så de inte skadas av stegjärnen. Får se om de åker med på berget eller lämnas nere i byn.

Termosen va en tanke om att koka upp vatten och ta med upp för att sedan slänga i den frystorkade maten om det blir längre strapatser. Onödigt? :)

Detta är egentligen detaljer, då vi försöker banta mesta möjliga innan toppturer.

Skulle va intressant om det något annat speciellt som kan tänkas saknas eller bra tips och trix!?
 
Man kan rätt lätt dra slutsatsen att alla olika system är väldigt induviduella, mat, kläder rep etc. Och man MÅSTE prova sig fram till vad som passar en själv bäst och vad man gillar bäst just nu ändras hela tiden. Jag är absolut inget proffs men en fullfjädrad prylnörd som dagligen är uppe i bergen runt Chamonix den här sommaren.

De enda man ser i skalkläder här nere är folk med fullproppade 60 liters ryggor som rör sig i snigel fart(no offense... men...) :) Klädväl är som sagt individuellt men de dagar man behöver skalkläder uppe i bergen på sommaren bör man kanske hellre chilla med en öl nere i Cham. Undantaget kanske om man passar på att öva glaciärräddning eller liknande med sin guide en dålig dag istället för att kasta pengarna i sjön. Men prova om du vill, som sagt, induviduellt.

Ang. termos kök och släpa på vatten på längre turer brukar jag tänka så här, mitt kök och gas väger ca 600 gram, med det kan jag smälta och koka åtskilliga liter vatten om jag bara hittar lite snö. Betydligt lättare än att släpa med sig en massa vatten och termos upp, visst det tar några minuter längre men jag satsar knappast på något speed rekord uppför Eigers nordvägg ialla fall :)

Sen hur länge man klarar sig utan riktig mat är en annan femma, jag har polare som måste ha varm mat till lunch på vanliga isklätterdagar medan jag själv klarar mig väldigt länge på bara energybars och godis. Individuellt det också, vissa måste ha varm mat i magen, andra inte. Fall inte för att man måste äta riktig mat för att få i sig tillräckligt med kalorier i alla fall. Det misstaget har jag redan gjort :)

Här får du två bra länkar om alpin utrustning och teknik, köp gärna också Mark Twights bok "Extreme Alpnism"(en del utdaterade avsnitt t.ex. isyxor men väldigt bra grundtankar om system, stil och attityd) samt "Steve House's bok "Beyond the mountain" för att se hur pass extremt man kan driva sin klättring:

http://coldthistle.blogspot.com
http://andy-kirkpatrick.com

PS: Se till så att ni får rätt gasbehållare med skruvtyp om ni ska köpa här nere i Cham, gjorde misstaget förra somamen att köpa behållare som man punkterar, lagon kul när jag skulle laga middag några timmar senare :(
 
Var nog otydlig, men jag gillar att alltid ha skalkläder med mig, blir det nog mycket jobb i softshell/underställ. Tränar utomhus året om och är också prylnörd på hobbynivå så förhoppningsvis har vi lite koll på läget =)

Du har redan övertalat mig, lämnar termosen hemma! Vårt kök + gas blir liknande vikt och vägde termosen igår, 447 g tom, så det är inget svårt val längre. Skönt med färre prylar att ha med sig.

Grymma länkar, dem ska kikas in på närmre!

Du har PM också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
KimmyA Miljövänlig packlista Utrustning allmänt 20
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
mickere Kommentarer till packlista Utrustning allmänt 19
Mattias1981 Marsfjället packlista?? Utrustning allmänt 2
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
pal2 Packlista... - tipsa eller som tips Utrustning allmänt 51
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
Hige86 Dunjacka inför vintern Utrustning allmänt 33
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.