Min GPS har lagt av

Min tre år gamla Garmin etrex Legend Cx hittar inte längre en endaste satellit. Märkte i höstas att den började ta tid på sig. För några dagar sedan funkade den klanderfritt i en hel dag. Sedan dess tycks himlen vara tom på satelliter. Att byta batterier gör ingen skillnad. Vad kan ha hänt? Någon med liknande erfarenheter?
Torbjörn

Mottagarchippet kaputt - förmodligen. Hände med min eTrex Venture. Har du tur kan det vara någon lödning som har släppt men jag hade turen att den var irreparabel (heter det så?) så jag fick nöjet att köpa en ny:)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min tre år gamla Garmin etrex Legend Cx hittar inte längre en endaste satellit. Märkte i höstas att den började ta tid på sig. För några dagar sedan funkade den klanderfritt i en hel dag. Sedan dess tycks himlen vara tom på satelliter. Att byta batterier gör ingen skillnad. Vad kan ha hänt? Någon med liknande erfarenheter?
Torbjörn

Har du provat med en reset?
Googla på "garmin factory reset" eller liknande.
Starta sökning och välj "ny plats".

För mig har det hänt att det har tagit mer än 30 min att hitta satelliter...(två gånger har det varit så)

Nu vet jag inte alls hur det är med Legenden (har den gamla, urlegenden, fast utlånad just nu...) men...

På 60Csx vet jag att chippet tappat sitt program, värt att testa?
Helt enkelt, kör web update. Kör det en gång till....

Funkar det så funkar det, skadar knappats, allt det tar är lite tid...

/mikr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips