Militära skidor?

Jag undrar om någon möjligtvis har någon aning om var man kan införskaffa några militära skidor främst för åkning på längden?

Det behöver inte enbart vara den Svenska Vita Blixten skidan utan även utländska alternativ är välkomna.

Känner någon till affären "Äventyrslagret" i Borås, hörde att de hade någon form av militära skidor från Schweiz?

Om någon har addres, telefonnummer, hemsida eller annan information om ovanstående företag kan lämna den till johan160@hotmail.com

Tack på förhand/Johan

Överskottsbolaget i Örebro

har vita blixten för 125 kr. Kolla bindningarna, dom brukar vara ruttna! varför vill du ha militärgrejor?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
bra erfarenhet av vita blixten

Jag har hittat vita blixten med sjyssta bindningar. Jag har bara bra erfarenheter av dessa skidor..det är ju riktiga träskidor och tunga, så det naske inte är något för den småväxte (jag är 1,95 lång): har en vän som är 1,70, han gillade inte vita blixten. Det som är bra är att du inte behöver oroa dig över att köra över lite grus eller sten. Priset är ju det största plusset. Minuset är väl att de inte har stålkanter.
//Nyman

Köpte häromdagen ett par helt nya Vita Blixten på ÖoB i Vällingby i Stockholm. För 50 kronor. Men dom finns inte ute i butiken utan på lagret på 2:a våningen. Och det känner inte alla i personalen till så man får tjata lite.

Någon som vet om det finns höger- och vänsterskida på militärskidorna?

Höger vänster

Ja, det fins höger och vänster, men det beror på hur du ställt bindningarna. Du kan få bägge skidor att passa på höger fot om du vill. Samma sak med remmarna. Jag föredrar att ha krokarna "nedåt" och spännet på utsidan av foten, men det går att ändra efter behag.

Altså, det handlar bara om hur bindningarna är inställda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips